O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

Cyklovýlety



Jeseníky
Jeseník - Pomezí - pod Pomezím - Žulový vrch - Supíkovice - Jeseník
vzdálenost: 33 km   nastoupáno: 590 m   sklesáno: 590 m   převýšení: 320 m
terén: asfalt a pěkná lesní cesta
náročnost: menší
nároky na kolo: trekové až horské
nebezpečí na trati: Jediné místo, kde asi být trochu na pozoru je tak akorát při sjezdu k Nové Červené Vodě - je to dlouhé rychlé klesání, občas díra v cestě, kontrast světla a tmy v lese atd.
trasa: Jeseník, Lipová-lázně, Pomezí, "pod Pomezím", Žulový vrch, Pod Sokolím, Supíkovice, Písečná, Česká Ves, Jeseník
Z Jeseníku vyjedete na Pomezí - buď přes obec Lipová-lázně nebo přes jesenické lázně. Sjedete z Pomezí dolů a na první autobusové zastávce se dáte doprava do kopce. Projedete ještě poblíž nějakých baráků, přes koleje a několik málo kilometrů zničujícího stoupání. No zničující - prostě to viditelně dost stoupá tak 2-3km. Konec je na Žulovém vrchu u skály (hromady kamení).

Alternativně můžete přejet z Pomezí přímo na Žulový vrch (nejel jsem, nevím jakým terénem).

Od Žulového vrchu jde pěší cesta do jesenických lázní, vy pojedete cestou po vrstevnici a pak klesáním a to poměrně hodně dlouhým (přes 6 km). Nalevo pár pěkných pohledů na Černou Vodu a dál na Polsko, napravo les, spousta kamení. Po klesání se dostanete na křižovatku blízko Nové Červené Vody, měla by tam být hromada štěrku. Vemete to doprava, 2 km stálého stoupání, kousek příjemné cesty po asfaltu v lese a dostanete se na křižovatku v Supíkovicích. Tam budete pokračovat rovně pár set metrů do kopce po hlavní cestě a dál už jen stále přes Pisečnou a Českou Ves na Jeseník.
Jeseníky
Jeseník - Domašov (Cimbura) - rozcestí pod Šerákem - (Keprník) - Šerák - Černava - Ramzová - Jeseník
vzdálenost: 35 km   nastoupáno: 910 m   sklesáno: 910 m   převýšení: 890 m
terén: asfalt, lesní asfalt, štěrk, velké kameny
náročnost: střední
nároky na kolo: nejlépe čistě horské, v horším případě polohorské
nebezpečí na trati: Pokud si na kole nejste úplně jistí, bylo by lepší některé úseky mezi Šerákem a Černavou, případně až Ramzovou, jít pěšky. Povrch (terén) je tam poměrně nebezpečný.
Za Cimburou v Domašově (restaurace) jeďte směrem na západ. Přes pole, do lesa, kolem sovětského hřbitova a pořád do kopce, pár serpentýn, značené to tam je. Pak se zhorší cesta na štěrk a kamení. Když je pěkně, tak je tam pak od jedné boudy opravdu hodně pěkný pohled na Grefák, Jeseník, Zlatý Chlum, údolí Adolfovic až Praděd - na fotky super. Stoupání pokračuje, šutry se zvětšují, účastnící na trekingovém kole tlačí, šutry jsou ještě větší, účastníci na horském kole tlačí. Ale pak už je rozcestí pod Šerákem. Doleva kilometr a půl Keprník. Sice kolo je tam zakázáno, ale místy se navrch jet dá, leč terén nic moc, takže spíš tlačíte. Z Keprníku exkluzivní kruhový výhled - Praděd, Dlouhé Stráně, Šumpersko, krásně je vidět kostel v Branné, Králický Sněžník a na něm zbytky rozhledny, při nízkém oparu vidíte Krkonoše se Sněžkou, do Polska vidíte desítky km za Nyské a Otmuchowské jezero. Vrátite se zpět kilometr a půl na rozcestí, kterým nyní projedete rovně a po kilometru se dostanete k chatě na Šeráku.
Ze Šeráku jsou nejméně 3 možné cesty - jedna z rozcestí cca 100 metrů od Šeráku směrem ke Keprníku. Ta pak vede po jižním svahu, hřebenu a je poměrně nepříjemná. Jde o příčně naskládané kameny a nikdy nevíte, kdy z toho srázu spadnete dolů. Ale na horském kole se to projet dá, trekkaři jdou spíš pěšky. Takhle se dostanete k přestupní stanici lanovky na Černavě a pak už jen po lesní/štěrkové cestě na Ramzovou.
Druhá cesta je po sjezdovce pod lanovkou - hmm, já bych tam nejel, je mi život milý. Ale sebevědomí cyklisté a sjezdaři si to zkusit mohou. Třetí cesta je po turistické cestě na Obří skály lesem - kilometr a půl kolo taháte. Od Obřích skal je asfalt a pak lesní cesta na Bobrovník, do lázní v Lipové, na Miroslav, případně do Adolfovic. Občas narazite na turistický rozcestník, tak bych se nebál zablouzení.
Jeseníky
úsek Videlské sedlo - Švýcárna
vzdálenost: 2900 m   nastoupáno: 430 m   sklesáno: 55 m   
terén: horší lesní cesta, později úzká, příkrá lesní stezka s kameny a kořeny
nároky na kolo: pro sjezd dobré horské nebo sjezdové kolo
nebezpečí na trati: horní úsek je bez zkušeností pro sjezd velmi nebezpečný
značení: žlutá turistická stezka
varování: v tomto úseku je zákaz jízdy na kole!
Tento krátký, ale náročný úsek je součástí nejkratší cesty na Praděd směrem od Jeseníku. Úsek začíná na parkovišti na Videlském sedle. Poblíž podrobné turistické mapy jsou u sebe dvě cesty do lesa. Jedna se stáčí mírně doleva, druhá jde středním stoupáním přímo do kopce. Je značená jako žlutá turistická a hned na jejím začátku je cedule označující zákaz jízdy na kole. Máte-li dost peněz nebo se nebojíte "strážců lesa", možná ještě tak kilometr ujedete. První polovina je širší lesní cesta s poměrně větším stoupáním, povrch tvrdá hlína, občas kamení a velké díry. Druhá polovina stoupání, od rozcestníku Černík (1200 m), je už lesem, po úzkě pěšině s kořeny a velkými kameny. Na vrcholu kopce, ve výšce asi 1360 metrů, je při dobrém počasí pěkný rozhled směrem na Pásmo Orlíka. Pak vás čeká už jen pársetmetrový sestup na Švýcárnu. Z opačné strany od Švýcárny s kolem vystoupáte těch 50 výškových metrů, což není až tak náročné. Při sestupu ale dávejte pozor i pokud povedete kolo vedle sebe. Některé úseky jsou poměrně nepříjemné i pro pěšího turistu.
Jeseníky
Jeseník - Hanušovice - Šumperk - Červenohorské sedlo - Jeseník
vzdálenost: 102 km   nastoupáno: 1330 m   sklesáno: 1330 m   převýšení: 690 m
terén: 100% asfalt
náročnost: střední, náročnost spíše na výdrž
nároky na kolo: nejlépe silniční nebo trekové
nebezpečí na trati: provoz mezi Šumperkem a ČH sedlem a Jeseníkem je někdy dost hustý - kamiony apod.
trasa: Jeseník, Lipová-lázně {1}, Ramzová, Ostružná, Branná, Jindřichov na Moravě, Hanušovice, Kopřivná, Bratušovice, Šumperk, letiště Šumperk, Rapotín, Velké Losiny, Loučná n. Desnou, Kouty n. Desnou, Červenohorské sedlo, Filipovice, Bělá p. Praděděm, Domašov, Adolfovice, Bukovice, Jeseník
Celodenní vyjížďka do Šumperku, celá trasa vede po komunikacích I. a II. třídy, takže pominu-li díry v cestách, je nejlepší vzít si na ni silniční nebo trekové kolo. Také se krom pohybu po Šumperku nelze kde ztratit, stačí sledovat dopravní značení.
Z Jeseníku vyjedete směrem na obec Lipová-lázně a pokračujete nějakých 30 km stále po hlavní silnici směrem na Hanušovice. Ty projedete až k železničnímu mostu, pod kterým neprojedete, ale pojedete rovně po cestě do kopce směrem na obec Kopřivná. Stoupání do Kopřivné je táhlé a poměrně nepříjemné, naopak z vrcholu kopce vás pak čeká dlouhý sjezd až do Šumperka. V Šumperku pokračujte stále po hlavní cestě až na (tuším první) světelnou křižovatku nebo křižovatku u nádraží. Tam se dejte doleva, mělo by to být značené jako směr na Rapotín. Ještě před opuštěním města a před průmyslovou zónou je odbočka doprava na letiště (2 km). Z letiště se vrátíte zpět na tuto cestu a pojedete na Rapotín (pozor na hustý provoz) a Velké Losiny. Pár kilometrů za Velkými Losinami cesta zatáčí o 90° doprava a křižuje železnici, vy ale zatočit nemusíte a pojedete alejí rovně, vyhnete se provozu. V Loučné n. Desnou ze znovu napojíte na hlavní komunikaci. Po Koutech n. Desnou vás čeká zdlouhavé stoupání do Červenohorského sedla až do výšky 1000 m n.m. Pak už si jen vychutnáte sjezd do Jeseníku.
Nedoporučuji jet přes pracovní dny, denně přes ČH sedlo projede 800 nákladních aut a vozovka je místy nepříjemně úzká.
Jeseníky
Jeseník - Červenohorské sedlo - Vysoký vodopád - Videlské sedlo (Videlský kříž) - Jeseník
vzdálenost: 48 km   nastoupáno: 870 m   sklesáno: 870 m   převýšení: 720 m
terén: asfalt, lesní cesta, jemný štěrk, výjmečně kamení
náročnost: střední
nároky na kolo: horské nebo trekové
Největší zlo je vyškrábat se na ČH sedlo. Pár metrů před vrcholem sedla odbočit doleva na štěrkovou plochu s rozcestníky. Po vrstevnici se to pak stáčí na východ - dobrá lesní, potom kamenitá a nakonec asfaltová cesta. Objedete tak celý kopec Velký Klín (ten výrazný, který je pořád vidět při cestě na sedlo). Na východní straně kopce (po rozcestníku "Pod skalami Jeřábu" to potom začíná lehce stoupat, pak to stoupá ještě trochu víc, povrch velmi jemný štěrk. Přibližně v polovině cesty mezi ČHS a Videlským sedlem lze z trasy ještě pár set metrů odbočit na Maloklíneckou boudu (odbočka nelze přehlednout, poblíž je tuším i závora chráněné oblasti). Chata je jen malá bouda, výhled do okolí už tam myslím přes mladé smrky není. Z chaty se vrátíte zpět na trasu a pokračujete.
Grandfinale je kaskádový, velmi táhlý "vodopád". No vlastně jen teče voda po kamení, ale je to pěkný - horská vegetace a tak (je to skoro nejvyšší bod trasy, tuším kolem 1140 metrů).
Pak už to za chvíli začíná klesat. U rozcestníku "Nad vysokým vodopádem" doporučuji sejít těch cca 150 metrů dolů do údolí a omrknout tu kaskádu ještě zespodu. Zvlášť když je dost vody - na jaře. Ještě nějaký výhled na údolí směrem Bělá až Jeseník a po asfaltu na Videlské sedlo a do Jeseníku.
Krom jízdy na ČHS není na trase žádné extra prudké a zároveň dlouhé stoupání, takže normálním tempem to zvládne každý i na polohorském nebo trekovém kole. Cestovní kolo nedoporučuji - v krátkém úseku cca 3 km za ČHS se jede po šutrech.
Jeseníky
Jeseník - Vápenná - Nýznerov - vodopády Stříbrného potoka - Smrk - Horní Lipová - Jeseník
vzdálenost: 45 km   nastoupáno: 830 m   sklesáno: 830 m   převýšení: 670 m
terén: asfalt, lesní asfalt, lesní cesta, úseky se štěrkem a kamením
náročnost: střední, převýšení není nejmenší, ale zvládne i necyklista
nároky na kolo: horské nebo trekové
nebezpečí na trati: klesání ze Smrku do Horní Lipové je místy poměrně prudké a přes cestu jsou odvodňovací kanály, doporučuji zvýšenou pozornost při sjezdu.
trasa: Jeseník, Pomezí, Vápenná, Nýznerov, Nýznerovské vodopády (Vodopády Stříbrného potoka), Pod Chlumem, Klínová bouda, Sokolí skály, Útulek Mates, ..., Horní Lipová, Lipová-lázně, Jeseník
Do Vápenné se dostanete po běžné komunikaci (Jeseník - Pomezí - Vápenná). Na konci Vápenné, po té, co po levé ruce minete továrnu se silem, za železničním přejezdem odbočíte doleva. Po pár stech metrech za pilou odbočíte doprava a pojedete kousek po polní cestě (tvrdá hlína). Napojí se to na asfaltku, přejet kopeček od Nýznerova, tam zatočit doleva a pokračovat údolím na jihozápad mírným stoupáním. Po 4 km jsou vodopády. Když je dostatek vody a trochu si to tam projdete, dají se pořídit občas i pěkné fotky. Za další 3 km rozestník "klínová bouda", další něco málo přes 2 km k rozcestníku "Sokolí skály". Z těch skal je vcelku ucházející pohled na údolí, kterým jste přijeli. Nicméně od rozcestníku pokračujete dále po zelené, povrch je kamenitý. Po pár stech metrech zelená pokračuje do keřů, ale tam 2 km kolo tlačíte. Takže to vemete doprava, teče tam přes cestu voda. Pokračujete, na rozcestí u takové malé vrstvené skály doleva do kopce, kolem posedu až k chalupě. A od ní stoupáte přímo do kopce až se dostanete těsně pod Smrk (Útulek Mates, 1075 m n. m.). Na vrchol smrku to je pak ještě tak půl až jeden kilometr po špatné cestě. Od "Matesa" to pak jede z kopce po lesní cestě a asfaltu, pár pěkných netradičních pohledů směrem k Jeseníku a na Šerák. Cestou dolů narazite na dvě křižovatky. Jedna je Tčko, je to poměrně velké prostranství a vy pojedete doprava. Druhá je po rychlém klesání a vy se na ní otočíte o 160° doleva. Pokud by jste pokračovali rovně do lesa, také vyjedete v Horní Lipové, ale po horší cestě, nicméně možná s lepšími výhledy.
V prostoru mezi Vápennou a Smrkem se vám snadno může stát, že někde špatně odbočíte - doporučuji sledovat směrníky a nejlépe mít mapu.
Jeseníky / Polsko
Jeseník - Javorník - přechod Bílý potok - Trzeboszowice - Otmuchowské jez. - Kalkow - Jarnoltow - přechod Velké Kunětice - Jeseník
vzdálenost: 87 km   nastoupáno: asi 600 m   sklesáno: asi 600 m   převýšení: 380 m
terén: 100% asfalt
náročnost: nízká, spíš jen na vytrvalost a vůli jet dlouho nezáživnou krajinou
nároky na kolo: lze na silničním
nebezpečí na trati: při pěkném počasí není v Polsku žádný stín, dostatek tekutin a pokrývka hlavy nejsou od věci
Co dodat, Polsko - samá rovina, málo stínu, nic moc k vidění, jen to jezero. Od přechodu Bílý potok pojedete přibližně 2 km, poté odbočíte doprava na méně kvalitné asfaltku, která vás dovede do obce Unikowice, v té odbočíte doleva, projedete ji, na konci obce zatočíte doprava a po 3 km se dostanete do obce Ujezdziec. Obec projedete, cca kilometr za obcí se do kříže protínají dvě cesty, na křižovatce se tedy dáte doleva do obce Trzeboszowice. Obec zase celou projedete a cesta vás kolem vypouštěcího kanálu jezera dovede až k vodě. Můžete ještě jet kilometr na východ po cestě podél hráze. Na hráz se dá vylézt. S koupáním nevím jak to tam je - na jižní straně je hráz, velké šutry, sem tam nějaký rybář a voda se mi zdála nějaká špinavá, pěnivá. Na severu je myslím více pláží (kempů).
Pokud se vám povede jet po hlavní silnici Paczkow - Otmuchow (minimálně ji budete muset 2x překročit), tak pozor - není nic moc široká, značně zvlněná a kamiony tam nejezdí zrovna pomalu. Velmi nebezpečné - z té cesty sjeďte co nejdříve!!!
Přesto po té cestě nejspíše pojedete kousek směrem na východ a poté odbočíte doprava patrně na obec Ratnowice, Meszno nebo Sliwice. Měli by jste se pokusit dostat do obce Kalków a potom na Laka, Kijów, Slawniowice a na hranice ve Velkých Kuněticích.
Rozhodně doporučuji mít po ruce mapu. Přeci jen jestli to tam neznáte, tak snadno v nějaké vesnici zakufrujete a kilometry se vracíte na naplánovanou trasu. K tomu silniční značení není úplně ideální a domluva s poláky se nemusíte vždy domluvit.
Hranice přejedete bez problémů na občanku, zpět přes Velké Kunětice na přechodu spíše většinou nikdo není. V Kuněticích odbočíte doleva do kopce, přes pole asi tak ve vzdálenosti 2 km by jste měli vidět letiště Mikulovice - plechovou budovu s větrným pytlem na střeše (v obci Nová Ves). Dostanete se tam buď přes polní cestu a Františkov a nebo po hlavní cestě projedete až do obce Terezín a tam potom odbočíte doprava na nepříliš kvalitní asfaltovou cestu. Projedete kolem letiště a rovně pokračujete až do Písečné a Jeseníku.
Většina cesty není příliš "zábavná", ale na hltání kilometrů, případně dopravu na koupání po vlastní ose to jde.
Jeseníky
Ramzová - Petříkov - Paprsek a zpět
vzdálenost: 16 km   nastoupáno: 365 m   sklesáno: 365 m   převýšení: 290 m
terén: asfalt, lesní asfalt, štěrk, něco málo špatného terénu
náročnost: menší
nároky na kolo: horské nebo polohorské
Na Ramzové přejedete koleje a kolem nádraží pokračujete do kopce směrem s nově rekonstruovanému hotelu (nyní horské byty). Na odstavné ploše pár desítek metrů před hotelem se u turistického rozcestníku dáte doleva do lesa. Pár kilometrů pojedete přes obec Petříkov. Před koncem obce je větší hotel a odstavná plocha. Je tam také turistický rozcestník a vy se můžete dát po červené doleva. Kolem posledních chatek se dostanete do lesa. V jednom místě jdete pár set metrů opravdu hrozným terénem - nutno tlačit v takovém korytě. Dostanete se tam k rozcestí u Císařské chaty. Potom to jde více méně po rovině stále dál až na "T"čkové rozcestí, vemete to doleva, za chvíli jste na Paprsku. Je tam nějaký malý výhled - lom, v dálce Dlouhé Stráně. V restauraci nebo na zahrádce si můžete něco dát (čaj nějakých 20Kč, pivko už nevím) a stejnou cestou se dáte zpět. U rozcestí "Císařská chata" nepojedete zpět dolů lesem, ale budete pokračovat široké cestě. Po pár kilometrech budete na Petříkově, na Ramzovou už trefíte.




Přístupů od 24. 4. 2002