O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

CIAF 2004

CIAF 2004 se konal 4. a 5. září, znovu na letišti Brno-Tuřany. Hned na začátku musím poznamenat, že letový program byl velice slabý, stejně jako i mnohé další aspekty leteckého dne. Naopak bylo i dost věcí, které mě potěšily. Ale pěkně popořadě...

Na CIAF jsem tentokrát dorazil v neděli a podle slov komentátora jsem asi udělal dobře. V sobotu prý nebyla organizace létání bůh ví jaká, byly dlouhé prodlevy a některá vystoupení se vůbec neuskutečnila. Dále budu hodnotit jen podle toho, co jsem zažil v neděli.

Příjezd autem byl vcelku bez problému. Šipky z dálnice z Olomouce nasměrovaly bez větších zmatků na odstavné parkoviště. Tam během tří minut přijel autobus a odvezl lidi cca 2 km na letiště. Vše šlo plynule, bez velkých tlačenic na silnici i na chodníku. Kontrola lístků probíhala také bez problémů.

Do areálu letiště jsem přišel v 9:05, první kroky samozřejmě směřovaly na statickou ukázku. Hned z kraje se velmi dobře prezentovaly české pozemní síly - protivzdušná obrana ukázala systémy Osa, Kub a Strela 10, pozemní vojsko ukázalo plovoucí transportér PTS-10, modernizovanou variantu tanku T-72, bojové vozidlo pěchoty BMP-1, houfnici Dana, raketomet RM-70 a nějaké ty Tatrovky. 

Ukázka letadel začínala českými stroji An-26, L-159 a L-39, na druhé straně stojánky stál ještě jeden Albatros (L-39), Z-142C AF, dvě L-410 a vrtulníky Mi-2, Mi-17 a Mi-24V. Se slzou v oku jsem si asi naposledy prohlédl MiG-21MFN ještě jako součást AČR. Statika premiérově pokračovala Izraelským letectvem - transportní C-130 a dvě F-16 z perutě The Golden Eagle, které konečně měly jinou kamufláž než klasické šedé euro-americké "šestnáctky". Západoevropské vzdušné síly prezentovaly jedno německé Tornado IDS, dvě francouzské Mirage 2000, dvě belgické F-16C a jednu F-16D. I letos tu byly dva britské Harriery GR.7, i letos nelétaly. Následuje jugoslávský An-24, americký C-130 a dvě F-16C z Aviana. Konec stojánky zdobil obrovský stroj Su-27 a ještě podstatně větší Il-76MD. Při cestě zpět po jižní straně stojánky velice potěšila slovenská spárka MiG-29UB s nezakrytovanými tryskami a vstupy vzduchu. Posledními stroji na statice byl britský Hawk a "jugoslávské" Orao a Super Galeb. Počtem i typovou rozmanitostí statika odpovídala té loňské, líbila se mi ale o dost více. Mohou za to hlavně v SSSR vyrobené stroje. Kam se na Su-27 nebo MiG-29 hrabe nějaká F-16. Byl jsem vděčný za MiG-21 i za netradiční Izraelské podání již mnohokrát viděných strojů.

Po 40ti minutách pomalé chůze jsem se dostal do blízkosti řídící věže, kde byla vystavena dvoumístná verze JAS-39 Gripen včetně podvěšených maket výzbroje. Příští rok by se měl Gripen představit už v českých barvách. Zahajovací průlet se uskutečnil v 11:15 - nejprve proletěly dvě L-159, následované dvojicí MiGů-21MFN, za nimi byly, už delší dobu se na sever od letiště připravující, dva vrtulníky Mi-17 vedené jedním Mi-24V. I když pak Češi měli jen vrtulníková a sportovní vystoupení, jejich účast mě na rozdíl od minula velmi potěšila. Mohlo to být sice lepší, ale když pro proudové letouny nejsou display piloti, tak alespoň stačil ten průlet.

Famózní vystoupení ukázal rakouský turbovrtulový Pilatus PC-6. Krátké přistání, couvání vysokou rychlostí a vzlet na 40ti metrech člověk nevidí každý den. Zajímavou ukázku předvedli příslušníci Integrovaného Záchranného Systému při vyprošťování zraněného z automobilu za pomocí vrtulníku Bell 412. Koukatelnou ukázku pak zalétlo německé Tornado IDS a český W-3A Sokol. Následovala historická Avia BH.1, srbský Super Galeb, s moc pěknou ukázkou akrobatický kluzák Fox a akrobatický letoun Jak-55. Pár minut po třinácté hodině odlétl klasickou, podle mě nemastnou, neslanou sestavu švédský Gripen, po něm vzlétnul skoro už historický vrtulník UH-1D. 

Pět minut před půl druhou se vzneslo srbské Orao. Nikdy jsem ho neviděl ve vzduchu a tak jsem se na něj dost těšil. A on nezklamal. Na co jsem se ale těšil více, stejně jako drtivá většina ostatních návštěvníků, byl ukrajinský stíhací letoun Su-27. Vrchol dne nastal ve 13:45. Pilot Tyščuk na sučku předvedl ucházející, ale stále jen obyčejnou ukázku. Ničím nepřekvapil - ani kouřové efekty, ani vystřelování světlic, jen jeden zvon, který na pozadí modré oblohy ani nešel vidět. Tak jak tak, vzhled a výkon letounu mu ale i tak pomohly k ocenění za nejlepší letovou ukázku dne.

Do čtvrt na čtyři odlétal český Mi-24 a britské Tornado F.3. Priorita číslo II na CIAFu pro mě bylo vystoupení a akrobacie transportního letounu An-74TK. Ty co neznají co umí tato kategorie letounů asi trochu vyděsil výkrut tohoto drobečka. Přistání bylo přesně takové, pro jaké je stroj konstruován - zabrzdil na pár stech metrech. Je mi líto sobotních návštěvníků, kteří o toto vystoupení přišli. Abych se vrátil k prioritám - Priorita I v letových ukázkách pro mě byla Su-27, II An-74, III Orao. Půlhodina před třetí odpolední patřila polské skupině Orlik se cvičnými turbovrtulovými stroji PZL-130. Po jejich přistání se připravoval i uskutečnil vzlet slovenské skupiny Očovští bačovia s Blaníky ve čtyřvleku za Turbočmelákem. Než nabrali výšku, znovu své vystoupení odlétal Gripen. V půl čtvrté se Blaníky snesly k zemi, následovalo opakování vystoupení vrtulníku Sokol a sestřelování balónků vrtulemi Zlínů Z-142, které oživilo nudnost poslední třetiny leteckého dne. Letové ukázky ukončil Galeb a výsadek z Mi-17.

Tradiční komentátor samozřejmě spletl co mohl, na to jsme si už zvykli. Na rozdíl od minula jsem nezaznamenal delší prodlevy mezi jednotlivými vystoupeními. Před čtvrtou hodinou jsem letiště opustil a znovu bez problémů jsem se autobusem dostavil na odstavné parkoviště. 

Tak to byl letový program, teď k obecnějším věcem.

Postrádal jsem pořádnou vojenskou akrobatickou skupinu. Orlíky, ač pěkné, nepočítán do skupin takové úrovně, jako jsou Red Arrows, Patruille de France a podobně. Organizátoři se snad vysmívají návštěvníkům. A nebo jsou jejich schopnosti něco zařídit tak bídné? Doufat, že tentokrát přiletí Thunderbirds, Blue Angels, Striži nebo Russian Knights bylo samozřejmě zase zbytečné. Nedá mi to se nezmínit o jednom prohlášení, které se objevilo na anglické verzi stránek CIAFu. Bylo tam ve zkratce psáno o tom, že se vyskytly komplikace, které nebylo možné napravit a přílet Russian Knights se tedy neuskutečnil - no budiž. Poslední věta zněla "We will off course leave no stone unturned to ensure their participation in the next year.", čili volně přeloženo: "Samozřejmě nenecháme kámen na kameni tak, abychom zajistili jejich účast v dalším roce". Jak to nakonec dopadlo všichni víme - Russian Knights ani žádná vojenská akrobatická skupina na proudových strojích se tu neobjevila.

Nutno říci, že ve dnech konání CIAFu se ve Švýcarském Payerne konal letecký den s nesrovnatelně lepší účastí než u nás - letová vystoupení F/A-18F, F-15C, Harriera, Mirage 2000, Rafale, spousta akrobatických skupin, mistrovské kousky na statické ukázce, žádná sportovní vystoupení. Přes dvojnásobnou cenu je kvalita nejméně o 500% lepší než měl letošní CIAF a tomu odpovídala i 4x větší návštěvnost. Organizátoři CIAFu nebyli schopni zařídit žádné neokoukané vojenské vystoupení na vysoké úrovni. Už několik let tu nevystupoval Harrier, Mirage 2000 také nemá chybu. Co takhle F-104, které na západních leteckých dnech létají a to dokonce i v akrobatické skupině. Z postsovětských zemí v posledních mnoha letech nepřišlo až na Tu-22M3 nic nového. Není na čase splnit několikrát slibovaný Su-24 než jej Rusko definitivně vyřadí z výzbroje? Následující CIAF by si mě jednoznačně získal, kdyby v plnohodnotné ukázce vystoupil Su-30MK. Potěšily by i jiné vrtulníky než ty každoroční - vrchol by byl Ka-50 nebo AH-64, o kterém si ale myslím, že na leteckých dnech nelétá. Jaká škoda, že už před lety zanikla naše skupina s Hindy. Statickou ukázku by to taky chtělo obohatit - vyházet F-16ky (letos jich bylo 7) a dát tam neokoukanější letouny.

Na prestižním, tak jak to bylo označeno v médiích, armádním leteckém dnu se očekává a hodnotí především vystoupení vojenských letounů a vrtulníků. Srovnám-li s minulým dost průměrným CIAFem: Vrtulníky bylo obdobné. Nadzvukových strojů bylo kvantitativně méně, kvalitativně jen tři různé typy oproti loňským šesti. Podzvukové proudové stroje - jen tři různé typy a to ještě všechny původem z bývalé Jugoslávie. Minulý rok se představilo 7 různých typů. Vrtuláky a plachťáky - minulý rok jen dva, letos sedm vystoupení. Jde ale o armádní letecký den a počítá se s pravými bojovými letouny. Všechna sprotovní vystoupení byla pěkná, ale patří do jiného typu leteckých dnů. Akrobatické skupiny - letos Orlik a Očovští bačovia. Minulý rok Frecce Tricolori a Bialo-Czerwone Iskry. Nic ve zlém, ale prestiží a úchvatností vystoupení nesahají letošní skupiny ani po kotníky skupinám minulých leteckým dnům. Speciality - minule nic, letos výborná Andula An-74.

Ne, že by v neděli nebylo splněno to, co bylo slibováno (jako minulý rok) - CIAF byl u mě přesně takový, jaký jsem čekal, že bude. Bohužel jsem čekal už dlouho před jeho konáním, že bude značně podprůměrný a to se nakonec i splnilo. Bylo zde pár věcí, které po letech potěšily - účast Ukrajiny a Izraele, vystoupení Pilatusu apod., ale zbývající program bylo pouze opakování toho, co už bylo v minulých letech předvedeno mnohokrát. Přesto, kde byl slibovaný slovenský L-29 Delfín a český soukromý L-39 Albatros?

O internetových stránkách se raději nebudu moc rozepisovat. Minulý rok alespoň trochu fungovaly, letos polovina odkazů nikam nevede, grafická úprava se jím nějak rozhodila, styl psaní textu je hrozný. Poskytované informace jsou stejně ubohé jako vždy, i přes oficiálnost stránek se objevily pravopisné, stylistické a především faktografické chyby. Ten kdo ty stránky dělá by se měl nad sebou zamyslet, protože to co každoročně předvádí je zločin.

Myslel jsem, že je CIAF v krátké krizi, která se začne pomalu napravovat. Letos se však propadl až příliš hluboko. Možná se mýlím a má pořád stejnou úroveň. Kdyby tomu tak opravdu bylo, tak se určitě nepletu, když řeknu, že už to není vojenský, ale aeroklubový a sportovní letecký den. Když se organizátorům nedaří zajistit nic pořádného ze zahraničí a české vojenské letectvo je tak chabé, tak volná místa v programu jednoduše zaplní "plachťáky". Ano, byly roky s nízkým zastoupením nadzvukových strojů, bohatě však byly nahrazeny akrobatickými skupinami. Ještě jednou se musím zmínit o lžích, které se každoročně objevují v médiích. Až na nezávislé osoby tam všichni, tedy organizátoři, sponzoři, představitelé zainteresovaných obcí a ostatní oficíři, prohlašují jak byl ten a ten CIAF skvělý, prestižní, skoro nejlepší letecký den v Evropě a podobně. No aby taky ne, když jim to do kapsy hodí rok co rok slušný peníz. Co takhle uskutečnit oficiální anketu (anketní lístky přímo na místě nebo dotazník na internetu), kde by se zeptali co si opravdu myslí návštěvníci. Ale to je asi jen nesplnitelné přání, odezva návštěvníka je organizátorům lhostejná. V této souvislosti jen poznamenám, že konstruktivní kritika se mohla objevovat na diskuzním fóru přímo na stránkách CIAFu. Fórum svého času opravdu několik týdnů fungovalo, odpovědné osoby z agentury CAFBFA se ale zalekly množících se dotazů ohledně kauzy s financováním veteránů a fórum zrušili, čímž umlčeli lidí, kteří měli chuť oznámit klady a zápory a přispět ke zlepšení následujících ročníků.

Minulý rok jsem si říkal, že o moc horší už to snad být nemůže. Opak byl pravdou a CIAF 2004 je z mého pohledu nejhorší jaký jsem kdy zažil. Kdyby se mi pod ruku nedostala volná vstupenka, nejspíše bych nejel. Českým armádním leteckým dnům by možná prospěl zánik agentury CAFBFA. Věřím, že by se našel někdo, kdo by byl ochoten zhostit se organizace nového leteckého dne, jak již někdo navrhnul, třeba by to byla Czech International Air Show nebo Czech International Air Day (CIAS, CIAD). Už nevěřím, že by se v roce 2005 podařilo CIAFu předvést něco mimořádného a začít si napravovat reputaci. Možná právě letos nastal čas přeorientovat se na jiné akce a případně i v jiných zemích.

 

Zdeněk Kussior

8. září 2004

 

Osa BMP-1 Kub motor An-26
páteř našeho letectva L-159 MiG-21MFN taky tak ...
... a ještě naposled L-39ZA izraelský C-130 vrtule C-130
- Helmet Tester F-16D F-16C
Su-27 kabina a EOS - IL-76MD
obraceč tahu MiG-29UB trysky motorů RD-33 -
Harrier GR7 Belgická F-16C americká C-130 Orao
česká Mi-17 Mi-24V krásný stroj starý dobrý Mi-2
Mirage 2000 zajímavější pohled ... tankovací zařízení dvoumístný Gripen
zahajovací průlet Bell 412 výsadek záchranářů stříhání "stodvácy"
dopoledne zataženo odpoledne polojasno na západu stále mraky Orlik
An-74 na vzletu největší z létajících pěkný let stroje Orao  na závěr ještě Orliky

 

 

Videoklip z CIAFu
na této stránce

35MB, 4 minuty, video DivX 4.12, audio MP3

Nezaručuji, že bude na serveru stále, takže pokud chcete, stáhněte si jej co nejdříve.

 


Pár informací o nadcházejícím leteckém dnu CIAF 2005 by se v průběhu příštího roku mělo objevit na oficiálních stránkách www.airshow.cz


 




Přístupů od 24. 4. 2002