O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy

CIAF 2003

 


Jubilejní desátý ročník armádního leteckého dne Czech International Air Fest (CIAF 2003) se uskutečnil 6. a 7. září tentokrát na letišti v Brně-Tuřanech. Počasí bylo v oba dny jako stvořené pro pozorování letadel - čistá obloha s pěknými kumuly, jen škoda toho oparu.

Organizace příjezdu a pohybu návštěvníků byla z mého pohledu vcelku zvládnutá. Když jsem přijížděl někdy o půl desáté autobusem z centra Brna na letiště, neviděl jsem větší kolony aut, autobus jel bez problémů až k parkovišti osobních automobilů v blízkosti letiště. Tam už kapacita autobusů nestačila a lidé, kteří přijeli auty, museli absolvovat několikakilometrovou cestu po svých. Nákup a kontrola lístků nebyla tak chaotická jako v Hradci, vše probíhalo plynule bez jakéhokoliv zdržování.

Před zahájením létání obvykle každý nejdříve projde statickou ukázku letadel. Celkem bylo na hlavní stojánce k vidění 33 strojů - početně i rozmanitostí o něco méně než minulý rok. Novinkou bylo jugoslávské letadlo NJ-22 Orao, mimo jiné mělo téměř jako jediné ze všech otevřený a přístupný pilotní prostor. Američané nevystoupili ze zaběhlých kolejí a předvedli dvě zaparkované F-15, dvě F-16, dvě A-10 a tankovací KC-135. Po letech potěšilo, že A-10 už nebyly postaveny daleko za zábranami, ale na dosah ruky společně se všemi ostatními stroji. Podle očekávání se nepodařilo vyjednat průlet F-117 ani B-52. Kdo si myslel, že přiletí roky slibované F-14, případně EA-6B, ten se zase mýlil. Škoda, že Američané razí doktrínu, že náročnější letová vystoupení mohou předvádět jen speciálně pro tento účel vycvičení letci. Taková dynamická ukázka F-15 by mohla letecký den výrazně oživit. K dalším letounům na statice patřila kanadská CF-18, belgická F-16, tři francouzské Mirage 2000, dva britské Harriery, němci vystavili dvě Tornada a jednoho Phantoma. Lehké stroje zastupovaly české L-39, L-159 a Z-142, dva britské Hawky, slovinský PC-6 a rakouský Jak-52. Letos byly k vidění jen dva vrtulníky - maďarský Mi-17 a český Mi-24. Transportní a dopravní letouny byly zastoupeny českou An-26, nizozemským Fokkerem 60, slovinským L-410 a celkem ještě třemi bizzjety. Nevidím důvod proč by stále měly u většiny letadel chybět popisky. Snad není problém vytisknout a do igelitového obalu nebo do plexiskla a do plechového rámu umístit papír s přesným názvem letadla, se státní příslušností, se jménem posádky a s krátkým technickým popisem letounu.

Čtvrt hodiny před jedenáctou se do vzduchu vznesly letouny první světové války, ovšem očekávané plnohodnotné vystoupení Létajícího Cirkusu se nekonalo, ač bylo v programu. Výsadek, ani české MiGy-21 se také nekonaly. Vůbec program celého leteckého dne, alespoň v sobotu, neodpovídal programu z webových stránek CIAFu (k tomu se ještě dostanu). Po jedenácté hodině vzlétlo německé Tornado, své letecké umění předvedl se Zlínem Z-142C AF ve své derniéře Vladimír Bachorík, následoval veterán mezi vrtulníky, německý stroj UH-1. Do dvanácté hodiny ještě svou výbornou desetiminutovou sestavu odlétal německý F-4 Phantom. První polovina dvanácté hodiny patřila polské akrobatické skupině Bialo-Czerwone Iskry se sedmi cvičnými letouny TS-11. Nyní se projevilo obrovské selhání ze strany pořadatelů - mezi jednotlivými vystoupeními vznikaly neuvěřitelně dlouhé prodlevy. Desetiminutové a delší pauzy nebyly vyjímkou. Když si to člověk spočítá, tak se z šesti hodin letového programu skoro celé dvě hodiny nic nedělo (a to jsem k programu dokonce počítal i přilétající a odlétající dopravní letouny). Po dlouhé prodlevě vystoupil slovinský turbovrtulový Pilatus PC-9, belgická F-16, hezky zalétal český W-3A Sokol a maďarský Mi-24. 

Přesně ve 13:00 nastal vrchol CIAFu 2003 - vzlétla největší akrobatická skupina světa, italští Frecce Tricolori s deseti letouny MB-339. Předvedli perfektní slétanost, výkonné vyvíječe kouře i dosed ve dvou skupinách. Právem se řadí mezi nejlepší na světě. Následující dvě hodiny nezklamaly sestavy letounů Mirage, Jaguar, L-159B a českého vrtulníku Mi-24. 

O půl čtvrté komentátor oznámil, že Russian Knights nepřiletěli. Na to jsem už neměl slov. Akrobatická skupina se čtyřmi Su-27 byla společně s Frecce Tricolori největším tahákem na letošní CIAF. Asi se nemýlím když prohlásím, že většina znalých návštěvníků letos přišla za prvé kvůli Russian Knights a za druhé kvůli Frecce Tricolori. Pokud je na vině ruská strana, která nedokázala zařídit přelet až do ČR, tak je to smutné a mému, doposud vcelku kladnému, mínění o vystupujících z postsovětských státu to příliš nepřidává. Pokud to bylo způsobeno chybou organizátorů, tak je to, omlouvám se, prachsprostý podraz. Vůbec na účast ruských a ukrajinských letounů máme smůlu, minulý rok byla situace stejná.

Po této informaci vzlétnul britský Hawk, konkurent naší L-159. Nizozemská F-16AM patřila tradičně k tomu nejlepšímu - neustálá pilotáž na minimální rychlostí kontrastovala s dlouhodobě zapnutým přídavným spalováním. Před čtvrtou hodinou vzlétl první kanadský letoun v historii CIAFu, do tygřích barev pomalovaná CF-18. Následoval francouzský Alpha Jet, během vystoupení jugoslávského Super Galebu se v dálce zformovala dvě Tornada tak, aby předvedla tankování za letu. Za zmínku stojí i jejich velice efektní vzlet, kdy první stroj letěl prakticky až téměř ke konci dráhy ve výšce pěti šesti metrů. Letová vystoupení byla ukončena jugoslávským Galebem.

Zklamáním je pro mě účast a celkový přístup armády (letectva) ČR. Na stojánce už ani nebyl MiG-21, dokonce se nekonal ani zahajovací průlet dvou hotovostních MiGů-21. Vysvětlením má být účast na mezinárodních cvičeních. Mimochodem kolik dnes máme letuschopných MiGů? Čtyři? Co do počtu a rozmanitosti předváděných strojů je účast AČR rok od roku horší, stejně jako její stav.

Možná z trucu, že jsme odmítli nákup jejich letadel, nepřiletěli Švédové. No nevadí, byli tu v posledních letech pokaždé, takže není na škodu, že v programu uvolnili místo jiným vystoupením. Gripena nahradila kanadská CF-18, Drakena vystřídalo výborné vystoupení německé F-4, velká škoda, že nepřiletěl uzbekistánský Il-76, který by zastoupil už skoro každoroční C-130ku.

Letiště v Brně je pro konání armádního leteckého dne dostatečně velké, má obrovskou kapacitu návštěvníků, jejichž většina si najde místo dostatečně blízko u ochranné pásky, ale narozdíl od letiště v Hradci Králové drtivá většina návštěvníků nemůže vidět starty, přistání a pojíždění letadel stejně jako velkou část vystoupení vrtulníků. V oblasti, kde se návštěvníci mohou pohybovat bohužel nejsou úly, během celého dne zde svítí slunce přímo do očí, atd. Troufám si říci, že letiště v Hradci Králové je z pohledu návštěvníka pro konání CIAFu podstatně vhodnější. Hradecké letiště má určitě větší potenciál než by se mohlo zdát co do množství vystavované techniky i co do počtu návštěvníků. Jen by se muselo nad organizací trochu popřemýšlet. Snahu trvale přesunout CIAF do Brna chápu jen jako komerční tah - pokud do Hradce chodilo 70,000 návštěvníků, tak v Brně to bude nejméně o třetinu více.

Teď k webovým stránkám CIAFu. V grafickém zpracování není problém, ale co do poskytovaných informací je to jedním slovem hrůza. Stránky s programem a se seznamem představované techniky mi připadají jako by je někdo bezmyšlenkovitě napsal během dvou minut. Taky stránka s dopravními informacemi těch informací moc nepodává. To už jsem se více dočetl v denním tisku. Obrázky s řešením dopravní situace mi, možná i více lidem, nic neříkaly. Mnohem srozumitelnější by byla klasická mapa města s barevně vyznačenými příjezdovými cestami, parkovišti a s trasami kyvadlové dopravy. Chyběl něco říkající plánek letiště - třeba bych chtěl vědět kde je zdravotnická služba, kde se budou moci pohybovat návštěvníci a kde bude probíhat většina, teď myslím především vrtulníkových, vystoupení. Mapa hradeckého letiště existovala, nevidím důvod proč někdo nevytvořil mapku letiště brněnského. Proč zde nejsou informace o minulých CIAFech? Dalo by se pokračovat... Webové stránky jsou asi největší slabinou celého CIAFu.

V letošním roce se objevila kauza ohledně činnosti pořádající agentura CAFBFA. Vím, že mi nepřísluší hodnotit její závažnost nebo dokonce věrohodnost, ale kauza určitě nebude založena na nepravdivých podkladech a CAFBFA asi nebude až tak čistá, jak sama prohlašuje. Doufejme, že se pánům Cabicarovi a Sukovi podaří očistit jméno své agentury a pořádání budoucích leteckých dnů nebude ohroženo.

Závěrem konstatuji, že CIAF 2003 pokud nebyl horší, tak rozhodně nebyl lepší než předchozí ročníky. Když pominu velkou akrobatickou skupinu (myslím tím Frecce Tricolori), jejíž účast chápu takřka jako povinnost, a pominu-li kanadskou CF-18, nepodařilo se na letošním CIAFu předvést nic nového, netradičního, neokoukaného. Odcházel jsem pocitem, že desátý ročník si zasloužil podstatně více pozornosti ze strany pořadatelů. Ten kdo doposud na žádném velkém leteckém dni nebyl, ať si na CIAF 2004 zajde, v České republice určitě nic lepšího neuvidí. Tomu, kdo už pár CIAFů absolvoval přeji šťastnou volbu při rozhodování jestli si lístek zakoupit nebo ne. Pořadatelům přeji, ať pořádně zapracují na organizaci, mnohdy zdánlivé drobnosti způsobí, že se lidé na příští CIAFy už nevrací, což je velká škoda. Taky by to chtělo zapracovat na programovém složení. Snad by pomohla nová krev mezi pořadateli, která by leteckého dne vnesla nějakou inovaci, schopnou nalákat i bývalé návštěvníky. 

Zdeněk Kussior

9. září 2003

 

 Létající Cirkus  Z-142C AF  L-159B L-159B 
ekologická F-4 F-4 F-4 s padákem Jaguar
Bialo-Czerwone Iskry Bialo-Czerwone Iskry tankující Tornada Tornada po přistání
Mi-24 ve visu Mi-24 Sokol se zachráněným maďarský Mi-24
 start Frecce Tricolori  první 5 strojů po vzletu  všichni pohromadě hmm, těsně 
 co dodat  tohle docela ušlo  sólista, asi  vyvrcholení vystoupení
trocha národní hrdosti "mlha" po italech Super Galeb Galeb
belgická  F-16  vybrání po minimálce  nizozemská F-16AM  výkrut při nízkém průletu
 Jak-52  CF-18  CF-18   "jednoduchá mechanika"
F-15 F-16 F-16 F-16 s bojovými zářezy
A-10 A-10 A-10 belgická F-16
 Hawk  Mirage 2000  Francouzská stojánka  Mirage 2005
 L-159  Z-142C AF An-26  motor An-26
 maďarský Mi-17  stejně tak  Mi-24  Mi-24
 Harrier Harrier  Harrier Harrier spárka, fuj
NJ-22 Orao NJ-22 Orao německá F-4 námořní Tornado (SRN)
lehce přelidněno  B737-400/800 TVS B737-400 ČSA sobotní program končí

 

 

 


Nové informace o nadcházejícím leteckém dnu CIAF 2004 se budou objevovat na oficiálních stránkách www.airshow.cz


 




Přístupů od 24. 4. 2002