O webu
Bannery a partneři
Popisy motorů
Teorie a další články
Slovník pojmů
Časté otázky
Srovnání motorů
Převaděč jednotek
Zajímavé odkazy
Literatura
Expozice
For English readers
Popis zbraní
Pilot Súčka
Technik u dopravky
Jindřichův Hradec
Jesenicko 2.0
ZK VFR Objects
FSbox - crashboxy
Přehled scenérií ČR
Poznatky z tvorby
Časté problémy s FS
Lock On - tutorial
Ka-50 Black Shark
Cyklovýlety
Kalendář akcí
Mapa leteckým muzeí
Letecké dny v ČR/SR
Aviatická pouť 2010
Aviatická pouť 2012
CIAF 2000
CIAF 2002
CIAF 2003
CIAF 2004
CIAF 2005
CIAF 2006
CIAF 2007
IFD 2008
Přerov 2005
Přerov 2006
Flying Rhino 2005
Flying Rhino 2007
Flying Rhino 2008
Flying Rhino 2009
Ramstein Rover 2012
Náměšť, Hradec 95/6
Náměšť 1995 a 1996
Náměšť 2006
Mošnov 1989
Den NATO 2006
Den NATO 2007
Dny NATO 2008
Dny NATO 2012
Čáslav 2007
Sliač 1964
Sliač 2003
Sliač 2005
Národné let. dni 2007
Malacky 2009
CSIAF 1992
Le Bourget 2007
RIAT 2009
TLP 2008
Duxford 2008
Kecskemét 2008
Kecskemét 2010
Airpower 2009
NTM 2009
Radom 2013
Cihelna 2006
Cihelna 2007
Cihelna 2010
Cihelna 2012
Den Pásovce 2009
Den Pásovec 2010
Kbely
Bílý Potok
Olomouc Neředín
Králíky, tvrz Bouda
Lešany
Vyškov
AirPark Zruč
TM Brno
Krakow 2013
Muz. Orla Bialego
Świdnica
Košice
SPSL 2008
Messerschmitt Stif.
Schleißheim
Cottbus
Gatow
Peenemünde
Sinsheim
Gatčina
NASM
Castle Air Museum
Hill Aerospace Museum
Pacific Air Museum
USS Hornet
Planes of Fame
Cradle of Aviation
Kennedy Space Center
Midland
Museum of Flight
USS Interpid
Hendon
De Havilland Museum
Le Bourget Museum
Linköping
Aeroseum
Ängelholm
Moskva
Siem Reap
Bukurešť
War Remnants Museum
Rimini
Caproni
Autosalon 2005
AUTOTEC 2008
Ecce Homo 2005
Ecce Homo 2006
Ecce Homo 2007
Ecce Homo 2008
Ecce Homo 2009
FMX Brno 2010
Let nad Jeseníky I
Let nad Jeseníky II
Let v Piper L4J
Praha - Chania 2007
Priessnitzův pohár 07
Delfín OK-ATS
JAS-39 Gripen
Panorama
Medlánky 24.2.2008
Depozit TM Brno
Dargen
Ignis Brunensis 2008
aukce Mariánské Láz.
California agric. mus.
Petroleum museum
|
CIAF 2003
Jubilejní desátý ročník armádního leteckého dne Czech International Air Fest (CIAF 2003) se uskutečnil 6. a 7. září tentokrát na letišti v Brně-Tuřanech. Počasí bylo v oba dny jako stvořené pro pozorování letadel - čistá obloha s pěknými kumuly, jen škoda toho oparu. Organizace příjezdu a pohybu návštěvníků byla z mého pohledu vcelku zvládnutá. Když jsem přijížděl někdy o půl desáté autobusem z centra Brna na letiště, neviděl jsem větší kolony aut, autobus jel bez problémů až k parkovišti osobních automobilů v blízkosti letiště. Tam už kapacita autobusů nestačila a lidé, kteří přijeli auty, museli absolvovat několikakilometrovou cestu po svých. Nákup a kontrola lístků nebyla tak chaotická jako v Hradci, vše probíhalo plynule bez jakéhokoliv zdržování. Před zahájením létání obvykle každý nejdříve projde statickou ukázku letadel. Celkem bylo na hlavní stojánce k vidění 33 strojů - početně i rozmanitostí o něco méně než minulý rok. Novinkou bylo jugoslávské letadlo NJ-22 Orao, mimo jiné mělo téměř jako jediné ze všech otevřený a přístupný pilotní prostor. Američané nevystoupili ze zaběhlých kolejí a předvedli dvě zaparkované F-15, dvě F-16, dvě A-10 a tankovací KC-135. Po letech potěšilo, že A-10 už nebyly postaveny daleko za zábranami, ale na dosah ruky společně se všemi ostatními stroji. Podle očekávání se nepodařilo vyjednat průlet F-117 ani B-52. Kdo si myslel, že přiletí roky slibované F-14, případně EA-6B, ten se zase mýlil. Škoda, že Američané razí doktrínu, že náročnější letová vystoupení mohou předvádět jen speciálně pro tento účel vycvičení letci. Taková dynamická ukázka F-15 by mohla letecký den výrazně oživit. K dalším letounům na statice patřila kanadská CF-18, belgická F-16, tři francouzské Mirage 2000, dva britské Harriery, němci vystavili dvě Tornada a jednoho Phantoma. Lehké stroje zastupovaly české L-39, L-159 a Z-142, dva britské Hawky, slovinský PC-6 a rakouský Jak-52. Letos byly k vidění jen dva vrtulníky - maďarský Mi-17 a český Mi-24. Transportní a dopravní letouny byly zastoupeny českou An-26, nizozemským Fokkerem 60, slovinským L-410 a celkem ještě třemi bizzjety. Nevidím důvod proč by stále měly u většiny letadel chybět popisky. Snad není problém vytisknout a do igelitového obalu nebo do plexiskla a do plechového rámu umístit papír s přesným názvem letadla, se státní příslušností, se jménem posádky a s krátkým technickým popisem letounu. Čtvrt hodiny před jedenáctou se do vzduchu vznesly letouny první světové války, ovšem očekávané plnohodnotné vystoupení Létajícího Cirkusu se nekonalo, ač bylo v programu. Výsadek, ani české MiGy-21 se také nekonaly. Vůbec program celého leteckého dne, alespoň v sobotu, neodpovídal programu z webových stránek CIAFu (k tomu se ještě dostanu). Po jedenácté hodině vzlétlo německé Tornado, své letecké umění předvedl se Zlínem Z-142C AF ve své derniéře Vladimír Bachorík, následoval veterán mezi vrtulníky, německý stroj UH-1. Do dvanácté hodiny ještě svou výbornou desetiminutovou sestavu odlétal německý F-4 Phantom. První polovina dvanácté hodiny patřila polské akrobatické skupině Bialo-Czerwone Iskry se sedmi cvičnými letouny TS-11. Nyní se projevilo obrovské selhání ze strany pořadatelů - mezi jednotlivými vystoupeními vznikaly neuvěřitelně dlouhé prodlevy. Desetiminutové a delší pauzy nebyly vyjímkou. Když si to člověk spočítá, tak se z šesti hodin letového programu skoro celé dvě hodiny nic nedělo (a to jsem k programu dokonce počítal i přilétající a odlétající dopravní letouny). Po dlouhé prodlevě vystoupil slovinský turbovrtulový Pilatus PC-9, belgická F-16, hezky zalétal český W-3A Sokol a maďarský Mi-24. Přesně ve 13:00 nastal vrchol CIAFu 2003 - vzlétla největší akrobatická skupina světa, italští Frecce Tricolori s deseti letouny MB-339. Předvedli perfektní slétanost, výkonné vyvíječe kouře i dosed ve dvou skupinách. Právem se řadí mezi nejlepší na světě. Následující dvě hodiny nezklamaly sestavy letounů Mirage, Jaguar, L-159B a českého vrtulníku Mi-24. O půl čtvrté komentátor oznámil, že Russian Knights nepřiletěli. Na to jsem už neměl slov. Akrobatická skupina se čtyřmi Su-27 byla společně s Frecce Tricolori největším tahákem na letošní CIAF. Asi se nemýlím když prohlásím, že většina znalých návštěvníků letos přišla za prvé kvůli Russian Knights a za druhé kvůli Frecce Tricolori. Pokud je na vině ruská strana, která nedokázala zařídit přelet až do ČR, tak je to smutné a mému, doposud vcelku kladnému, mínění o vystupujících z postsovětských státu to příliš nepřidává. Pokud to bylo způsobeno chybou organizátorů, tak je to, omlouvám se, prachsprostý podraz. Vůbec na účast ruských a ukrajinských letounů máme smůlu, minulý rok byla situace stejná. Po této informaci vzlétnul britský Hawk, konkurent naší L-159. Nizozemská F-16AM patřila tradičně k tomu nejlepšímu - neustálá pilotáž na minimální rychlostí kontrastovala s dlouhodobě zapnutým přídavným spalováním. Před čtvrtou hodinou vzlétl první kanadský letoun v historii CIAFu, do tygřích barev pomalovaná CF-18. Následoval francouzský Alpha Jet, během vystoupení jugoslávského Super Galebu se v dálce zformovala dvě Tornada tak, aby předvedla tankování za letu. Za zmínku stojí i jejich velice efektní vzlet, kdy první stroj letěl prakticky až téměř ke konci dráhy ve výšce pěti šesti metrů. Letová vystoupení byla ukončena jugoslávským Galebem. Zklamáním je pro mě účast a celkový přístup armády (letectva) ČR. Na stojánce už ani nebyl MiG-21, dokonce se nekonal ani zahajovací průlet dvou hotovostních MiGů-21. Vysvětlením má být účast na mezinárodních cvičeních. Mimochodem kolik dnes máme letuschopných MiGů? Čtyři? Co do počtu a rozmanitosti předváděných strojů je účast AČR rok od roku horší, stejně jako její stav. Možná z trucu, že jsme odmítli nákup jejich letadel, nepřiletěli Švédové. No nevadí, byli tu v posledních letech pokaždé, takže není na škodu, že v programu uvolnili místo jiným vystoupením. Gripena nahradila kanadská CF-18, Drakena vystřídalo výborné vystoupení německé F-4, velká škoda, že nepřiletěl uzbekistánský Il-76, který by zastoupil už skoro každoroční C-130ku. Letiště v Brně je pro konání armádního leteckého dne dostatečně velké, má obrovskou kapacitu návštěvníků, jejichž většina si najde místo dostatečně blízko u ochranné pásky, ale narozdíl od letiště v Hradci Králové drtivá většina návštěvníků nemůže vidět starty, přistání a pojíždění letadel stejně jako velkou část vystoupení vrtulníků. V oblasti, kde se návštěvníci mohou pohybovat bohužel nejsou úly, během celého dne zde svítí slunce přímo do očí, atd. Troufám si říci, že letiště v Hradci Králové je z pohledu návštěvníka pro konání CIAFu podstatně vhodnější. Hradecké letiště má určitě větší potenciál než by se mohlo zdát co do množství vystavované techniky i co do počtu návštěvníků. Jen by se muselo nad organizací trochu popřemýšlet. Snahu trvale přesunout CIAF do Brna chápu jen jako komerční tah - pokud do Hradce chodilo 70,000 návštěvníků, tak v Brně to bude nejméně o třetinu více. Teď k webovým stránkám CIAFu. V grafickém zpracování není problém, ale co do poskytovaných informací je to jedním slovem hrůza. Stránky s programem a se seznamem představované techniky mi připadají jako by je někdo bezmyšlenkovitě napsal během dvou minut. Taky stránka s dopravními informacemi těch informací moc nepodává. To už jsem se více dočetl v denním tisku. Obrázky s řešením dopravní situace mi, možná i více lidem, nic neříkaly. Mnohem srozumitelnější by byla klasická mapa města s barevně vyznačenými příjezdovými cestami, parkovišti a s trasami kyvadlové dopravy. Chyběl něco říkající plánek letiště - třeba bych chtěl vědět kde je zdravotnická služba, kde se budou moci pohybovat návštěvníci a kde bude probíhat většina, teď myslím především vrtulníkových, vystoupení. Mapa hradeckého letiště existovala, nevidím důvod proč někdo nevytvořil mapku letiště brněnského. Proč zde nejsou informace o minulých CIAFech? Dalo by se pokračovat... Webové stránky jsou asi největší slabinou celého CIAFu. V letošním roce se objevila kauza ohledně činnosti pořádající agentura CAFBFA. Vím, že mi nepřísluší hodnotit její závažnost nebo dokonce věrohodnost, ale kauza určitě nebude založena na nepravdivých podkladech a CAFBFA asi nebude až tak čistá, jak sama prohlašuje. Doufejme, že se pánům Cabicarovi a Sukovi podaří očistit jméno své agentury a pořádání budoucích leteckých dnů nebude ohroženo.
Závěrem konstatuji, že CIAF 2003 pokud nebyl horší, tak rozhodně nebyl lepší než předchozí ročníky. Když pominu velkou akrobatickou skupinu (myslím tím Frecce Tricolori), jejíž účast chápu takřka jako povinnost, a pominu-li kanadskou CF-18, nepodařilo se na letošním CIAFu předvést nic nového, netradičního, neokoukaného. Odcházel jsem
pocitem, že desátý ročník si zasloužil podstatně více pozornosti ze strany pořadatelů. Ten kdo doposud na žádném velkém leteckém dni nebyl, ať si na CIAF 2004 zajde, v České republice určitě nic lepšího neuvidí. Tomu, kdo už pár CIAFů absolvoval přeji šťastnou volbu při rozhodování jestli si lístek zakoupit nebo ne. Pořadatelům přeji, ať pořádně zapracují na organizaci, mnohdy zdánlivé drobnosti způsobí, že se lidé na příští CIAFy už nevrací, což je velká škoda. Taky by to chtělo zapracovat na programovém složení. Snad by pomohla nová krev mezi pořadateli, která by leteckého dne vnesla nějakou inovaci, schopnou nalákat i bývalé návštěvníky. Zdeněk Kussior 9. září 2003
Nové informace o nadcházejícím leteckém dnu CIAF 2004 se budou objevovat na oficiálních stránkách www.airshow.cz
Poslední aktualizace: 9. 9. 2003 Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište Zpět na homepage www.leteckemotory.cz |