![]() |
CIAF 2002Devátý ročník leteckého dne Czech International Air Fest tradičně proběhl na bývalém vojenském letišti u Hradce Králové o posledním prázdninovém víkendu (31. 8. a 1. 9.). I když se letos neobjevila žádná zahraniční supernovinka, jak tomu bylo v minulých letech (Typhoon, Tu-22, B-1, ..), bylo se i letos na co dívat. Hned po zahajovacím průletu dvojice čáslavských MiGů-21 a jednoho An-26 s L-159kami na křídlech byl představen nejnovější letoun pro naše vzdušné síly - dvoumístný cvičně-bitevní L-159B, pilotovaný Miroslavem Schütznerem. Po krátké letové ukázce s ním pilot zaparkoval před vystaveným zbraňovým vybavením letounu. Následoval projev, zaměřený převážně na nedávné povodně v Čechách. Je zajímavostí, že v roce 1997, kdy povodně postihly velkou část Moravy, se žádný projev, pokud si dobře vzpomínám, nekonal. Jedním z nejobdivovanějších vystoupení se stala ukázka vzdušného boje z první světové války. Některé letouny předváděného létajícího cirkusu se stanou součástí expozice budovaného muzea v hangárech letiště. K tradičním vystoupením patřil letoun Z-142C AF v podání Vladimíra Bachoríka, také Očovští Bačovia se čtyřmi pístovými Z-142 a čtyřmi kluzáky L-13 zde nebyli poprvé. Po poledni vzlétl a dynamickou ukázku předvedl švédský JAS-39 Gripen. Kromě poledního a odpoledního Gripenu se ve švédském sólo vystoupení předvedl ještě transportní čtyřmotorový C-130, který zaujal především několika "poloakrobatickými" zvraty, letem na dvou motorech a zkráceným přistáním. Následovalo vystoupení dvojice vrtulníků Mi-17 a jednoho W3A Sokol českého letectva s ukázkou záchranné akce, kterou si v reálu vyzkoušeli během povodní. Do třinácté hodiny svou sestavu ještě odlétala ALCA L-159, hlučné německé Tornado a cvičný slovinský Pilatus PC-9. Nepřítomnost ukrajinského letectva se svou akrobatickou skupinou Ukrajinski Sokoli se sedmi MiGy-29S vynahradili Slováci skvělým simulovaným vzdušným bojem dvojice "devětadvacítek". Program pokračoval vrtulníkem Mi-24, rakouským Drakenem a jugoslávským Galebem. Předvedly se ještě například letouny F-1, F-16MLU a PC-7 a vrtulníky W3A Sokol a Bell 412. Z akrobatických skupin tu byly známé Biele Albatrosy ze Slovenska a švédská skupina Team 60 s šesti letouny Sk 60 (Saab 105), perfektní slétaností se pochlubily dva francouzské Jaguary. Trochu zamrzí, že Vzdušné síly České Republiky už nějakou tu dobu nemají žádného display pilota pro naše nadzvukové MiGy-21MF (MFN). Je to škoda i vzhledem k tomu, že letošní CIAF byl zřejmě předposledním před vyřazením těchto strojů z výzbroje. Statická ukázka byla podle mého názoru slabší - co do počtu i rozmanitosti typů. Na dlouhé stojánce pro statické ukázky (bývalá VPD) byly tradičně na jejím samém konci prostředky PVO AČR a pár exponátů z druhé světové války. Naše letectvo bylo zastoupeno především vrtulníky - W3A Sokol, Mi-2, Mi-8, Mi-17 a Mi-24. Na odstavných plochách před hangáry byly dva průzkumné letouny An-30 a L-410. Z proudových letounů byl na CIAFu jen L-29 Delfín, modernizovaný stíhací MiG-21MFN, dále za zábranami byl nový dvoumístný L-159B a to bylo vše. No vlastně se není čemu divit - několik posledních ročníků poznamenalo "zeštíhlování" letectva. Prvně přišla naše statická ukázka o MiGy-23, v roce 2001 odpadl bitevní Su-25 a letos už tu nebyl ani stíhací bombardér Su-22. Ovšem ani zahraniční statická ukázka neukázala nic převratně nového - asi pět F-16tek, tři Jaguary, dvě F-15, dva britské Hawky, stejný počet francouzských Mirage 2000, nějaký ten Draken, AMX, Galeb, Tornada a ještě dvoumístný Gripen u stánku BAe Systems. Z vrtulových letounů tu byl například An-26, C-160, F-27 a Dakota. Tím velkým letounem na rozšířené části statické stojánky byl letos jen tradiční tanker KC-135 (veřejnosti nepřístupný). Jednou z věcí, která mě trochu zklamala byly kolotoče a houpačky v prostoru mezi úly a dráhou. Když už je tam někdo chce, tak ať je alespoň dá někam mezi hangáry a úly, kde je dostatek volného prostoru a kde nepřekáží ve výhledu. Také si myslím, že ani prodej bot a ponožek na kvalitě CIAFu příliš nepřidává. Naopak návštěvníka, který se přišel podívat na letadla a ne vozit se na kolotočích a cpát se u stánků, potěšila skutečnost, že popisky a základní technické údaje už nebyly jen u MiGu-21. Letový program byl podle mého dobře zorganizovaný, mimo jiné i proto, že nevznikala žádná místa, kdy by ve vzduchu nic nebylo. Při porovnání s CIAFy, na kterých jsem byl (1997, 2000, 2001), ale i s těmi o kterých jsem jen četl, bych ten letošní zhodnotil jako mírně nadprůměrný - předvedeno bylo totiž několik netradičních vystoupení (létající cirkus, souboj MiGů, ...), ale především alespoň v sobotu dokonale vyšlo počasí, které přilákalo rekordní počet návštěvníků. Do příštích let má CIAF ještě dost potenciálu, kterým může návštěvníka zaujmout. Co takhle nějaké starší zrestaurované poválečné proudové stroje, vzdušný souboj (nebo alespoň společný let) západního a východního letounu, letová ukázka F-15ky a F-18ky, která taky už nějaký ten rok nelétala. Slibovány byly též americké námořní F-14 a EA-6B, ale také F-104 z Německa. A nebo že by se přiletěl ukázat náš budoucí hlavní transportní letoun An-70 a bitevní vrtulník Mi-35? No uvidíme čím nás organizátoři překvapí. Jubilejní desátý ročník největšího českého armádního leteckého dne s mezinárodní účastí Czech International Air Fest se bude konat 30. a 31. srpna 2003 na bývalém vojenském letišti u Hradce Králové. Můžeme se těšit. Zdeněk Kussior 2. září 2002 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() © Zdeněk Kussior, Peter Žilák mig29_1.avi - průlety a přistání slovenských MiGů-29 (4184 kB, 48 sekund) mig29_2.avi - vzlet MiGů-29 (6370 kB, 57 sekund) mig29_3.avi - průlet MiGů-29 (1478 kB, 24 sekund) mig29_4.avi - "trochu roztřepaná" zatáčka MiGu-29 (1798 kB, 31 sekund) ocovsti.avi - let větroňů L-13 akrobatické skupiny Očov‘tí Bačovia (1522 kB, 17 sekund) jaguary.avi - průlet francouzských Jaguárů (392 kB, 3 sekundy) team60.avi - formace skupiny Team 60 (614 kB, 14 sekund) albatrosy.avi - akrobatická skupina Biele Albatrosy (336 kB, 7 sekund) tornado.avi - rychlý nízký průlet německého Tornada (458 kB, 7 sekund) f16.avi - let minimální rychlostí (2800 kB, 29 sekund) Pozor ! AVI soubory mají videokompresi DivX 5.0.1 a audiokompresi MP3. Pokud kodek DivX nemáte, můžete si jej stáhnout ze serveru www.tvfreak.cz. Nové informace o nadcházejícím leteckém dnu CIAF 2003 se budou objevovat na oficiálních stránkách www.airshow.cz
Last update: 4. 2. 2002 If you have any suggestions or find mistakes, please contact me Back on homepage www.leteckemotory.cz |