O webu
Bannery a partneři
Popisy motorů
Teorie a další články
Slovník pojmů
Časté otázky
Srovnání motorů
Převaděč jednotek
Zajímavé odkazy
Literatura
Expozice
For English readers
Popis zbraní
Pilot Súčka
Technik u dopravky
Jindřichův Hradec
Jesenicko 2.0
ZK VFR Objects
FSbox - crashboxy
Přehled scenérií ČR
Poznatky z tvorby
Časté problémy s FS
Lock On - tutorial
Ka-50 Black Shark
Cyklovýlety
Kalendář akcí
Mapa leteckým muzeí
Letecké dny v ČR/SR
Aviatická pouť 2010
Aviatická pouť 2012
CIAF 2000
CIAF 2002
CIAF 2003
CIAF 2004
CIAF 2005
CIAF 2006
CIAF 2007
IFD 2008
Přerov 2005
Přerov 2006
Flying Rhino 2005
Flying Rhino 2007
Flying Rhino 2008
Flying Rhino 2009
Ramstein Rover 2012
Náměšť, Hradec 95/6
Náměšť 1995 a 1996
Náměšť 2006
Mošnov 1989
Den NATO 2006
Den NATO 2007
Dny NATO 2008
Dny NATO 2012
Čáslav 2007
Sliač 1964
Sliač 2003
Sliač 2005
Národné let. dni 2007
Malacky 2009
CSIAF 1992
Le Bourget 2007
RIAT 2009
TLP 2008
Duxford 2008
Kecskemét 2008
Kecskemét 2010
Airpower 2009
NTM 2009
Radom 2013
Cihelna 2006
Cihelna 2007
Cihelna 2010
Cihelna 2012
Den Pásovce 2009
Den Pásovec 2010
Kbely
Bílý Potok
Olomouc Neředín
Králíky, tvrz Bouda
Lešany
Vyškov
AirPark Zruč
TM Brno
Krakow 2013
Muz. Orla Bialego
Świdnica
Košice
SPSL 2008
Messerschmitt Stif.
Schleißheim
Cottbus
Gatow
Peenemünde
Sinsheim
Gatčina
NASM
Castle Air Museum
Hill Aerospace Museum
Pacific Air Museum
USS Hornet
Planes of Fame
Cradle of Aviation
Kennedy Space Center
Midland
Museum of Flight
USS Interpid
Hendon
De Havilland Museum
Le Bourget Museum
Linköping
Aeroseum
Ängelholm
Moskva
Siem Reap
Bukurešť
War Remnants Museum
Rimini
Caproni
Autosalon 2005
AUTOTEC 2008
Ecce Homo 2005
Ecce Homo 2006
Ecce Homo 2007
Ecce Homo 2008
Ecce Homo 2009
FMX Brno 2010
Let nad Jeseníky I
Let nad Jeseníky II
Let v Piper L4J
Praha - Chania 2007
Priessnitzův pohár 07
Delfín OK-ATS
JAS-39 Gripen
Panorama
Medlánky 24.2.2008
Depozit TM Brno
Dargen
Ignis Brunensis 2008
aukce Mariánské Láz.
California agric. mus.
Petroleum museum
|
CIAF 2002Devátý ročník leteckého dne Czech International Air Fest tradičně proběhl na bývalém vojenském letišti u Hradce Králové o posledním prázdninovém víkendu (31. 8. a 1. 9.). I když se letos neobjevila žádná zahraniční supernovinka, jak tomu bylo v minulých letech (Typhoon, Tu-22, B-1, ..), bylo se i letos na co dívat. Hned po zahajovacím průletu dvojice čáslavských MiGů-21 a jednoho An-26 s L-159kami na křídlech byl představen nejnovější letoun pro naše vzdušné síly - dvoumístný cvičně-bitevní L-159B, pilotovaný Miroslavem Schütznerem. Po krátké letové ukázce s ním pilot zaparkoval před vystaveným zbraňovým vybavením letounu. Následoval projev, zaměřený převážně na nedávné povodně v Čechách. Je zajímavostí, že v roce 1997, kdy povodně postihly velkou část Moravy, se žádný projev, pokud si dobře vzpomínám, nekonal. Jedním z nejobdivovanějších vystoupení se stala ukázka vzdušného boje z první světové války. Některé letouny předváděného létajícího cirkusu se stanou součástí expozice budovaného muzea v hangárech letiště. K tradičním vystoupením patřil letoun Z-142C AF v podání Vladimíra Bachoríka, také Očovští Bačovia se čtyřmi pístovými Z-142 a čtyřmi kluzáky L-13 zde nebyli poprvé. Po poledni vzlétl a dynamickou ukázku předvedl švédský JAS-39 Gripen. Kromě poledního a odpoledního Gripenu se ve švédském sólo vystoupení předvedl ještě transportní čtyřmotorový C-130, který zaujal především několika "poloakrobatickými" zvraty, letem na dvou motorech a zkráceným přistáním. Následovalo vystoupení dvojice vrtulníků Mi-17 a jednoho W3A Sokol českého letectva s ukázkou záchranné akce, kterou si v reálu vyzkoušeli během povodní. Do třinácté hodiny svou sestavu ještě odlétala ALCA L-159, hlučné německé Tornado a cvičný slovinský Pilatus PC-9. Nepřítomnost ukrajinského letectva se svou akrobatickou skupinou Ukrajinski Sokoli se sedmi MiGy-29S vynahradili Slováci skvělým simulovaným vzdušným bojem dvojice "devětadvacítek". Program pokračoval vrtulníkem Mi-24, rakouským Drakenem a jugoslávským Galebem. Předvedly se ještě například letouny F-1, F-16MLU a PC-7 a vrtulníky W3A Sokol a Bell 412. Z akrobatických skupin tu byly známé Biele Albatrosy ze Slovenska a švédská skupina Team 60 s šesti letouny Sk 60 (Saab 105), perfektní slétaností se pochlubily dva francouzské Jaguary. Trochu zamrzí, že Vzdušné síly České Republiky už nějakou tu dobu nemají žádného display pilota pro naše nadzvukové MiGy-21MF (MFN). Je to škoda i vzhledem k tomu, že letošní CIAF byl zřejmě předposledním před vyřazením těchto strojů z výzbroje. Statická ukázka byla podle mého názoru slabší - co do počtu i rozmanitosti typů. Na dlouhé stojánce pro statické ukázky (bývalá VPD) byly tradičně na jejím samém konci prostředky PVO AČR a pár exponátů z druhé světové války. Naše letectvo bylo zastoupeno především vrtulníky - W3A Sokol, Mi-2, Mi-8, Mi-17 a Mi-24. Na odstavných plochách před hangáry byly dva průzkumné letouny An-30 a L-410. Z proudových letounů byl na CIAFu jen L-29 Delfín, modernizovaný stíhací MiG-21MFN, dále za zábranami byl nový dvoumístný L-159B a to bylo vše. No vlastně se není čemu divit - několik posledních ročníků poznamenalo "zeštíhlování" letectva. Prvně přišla naše statická ukázka o MiGy-23, v roce 2001 odpadl bitevní Su-25 a letos už tu nebyl ani stíhací bombardér Su-22. Ovšem ani zahraniční statická ukázka neukázala nic převratně nového - asi pět F-16tek, tři Jaguary, dvě F-15, dva britské Hawky, stejný počet francouzských Mirage 2000, nějaký ten Draken, AMX, Galeb, Tornada a ještě dvoumístný Gripen u stánku BAe Systems. Z vrtulových letounů tu byl například An-26, C-160, F-27 a Dakota. Tím velkým letounem na rozšířené části statické stojánky byl letos jen tradiční tanker KC-135 (veřejnosti nepřístupný). Jednou z věcí, která mě trochu zklamala byly kolotoče a houpačky v prostoru mezi úly a dráhou. Když už je tam někdo chce, tak ať je alespoň dá někam mezi hangáry a úly, kde je dostatek volného prostoru a kde nepřekáží ve výhledu. Také si myslím, že ani prodej bot a ponožek na kvalitě CIAFu příliš nepřidává. Naopak návštěvníka, který se přišel podívat na letadla a ne vozit se na kolotočích a cpát se u stánků, potěšila skutečnost, že popisky a základní technické údaje už nebyly jen u MiGu-21. Letový program byl podle mého dobře zorganizovaný, mimo jiné i proto, že nevznikala žádná místa, kdy by ve vzduchu nic nebylo. Při porovnání s CIAFy, na kterých jsem byl (1997, 2000, 2001), ale i s těmi o kterých jsem jen četl, bych ten letošní zhodnotil jako mírně nadprůměrný - předvedeno bylo totiž několik netradičních vystoupení (létající cirkus, souboj MiGů, ...), ale především alespoň v sobotu dokonale vyšlo počasí, které přilákalo rekordní počet návštěvníků. Do příštích let má CIAF ještě dost potenciálu, kterým může návštěvníka zaujmout. Co takhle nějaké starší zrestaurované poválečné proudové stroje, vzdušný souboj (nebo alespoň společný let) západního a východního letounu, letová ukázka F-15ky a F-18ky, která taky už nějaký ten rok nelétala. Slibovány byly též americké námořní F-14 a EA-6B, ale také F-104 z Německa. A nebo že by se přiletěl ukázat náš budoucí hlavní transportní letoun An-70 a bitevní vrtulník Mi-35? No uvidíme čím nás organizátoři překvapí. Jubilejní desátý ročník největšího českého armádního leteckého dne s mezinárodní účastí Czech International Air Fest se bude konat 30. a 31. srpna 2003 na bývalém vojenském letišti u Hradce Králové. Můžeme se těšit. Zdeněk Kussior 2. září 2002 © Zdeněk Kussior, Peter Žilák mig29_1.avi - průlety a přistání slovenských MiGů-29 (4184 kB, 48 sekund) mig29_2.avi - vzlet MiGů-29 (6370 kB, 57 sekund) mig29_3.avi - průlet MiGů-29 (1478 kB, 24 sekund) mig29_4.avi - "trochu roztřepaná" zatáčka MiGu-29 (1798 kB, 31 sekund) ocovsti.avi - let větroňů L-13 akrobatické skupiny Očov‘tí Bačovia (1522 kB, 17 sekund) jaguary.avi - průlet francouzských Jaguárů (392 kB, 3 sekundy) team60.avi - formace skupiny Team 60 (614 kB, 14 sekund) albatrosy.avi - akrobatická skupina Biele Albatrosy (336 kB, 7 sekund) tornado.avi - rychlý nízký průlet německého Tornada (458 kB, 7 sekund) f16.avi - let minimální rychlostí (2800 kB, 29 sekund) Pozor ! AVI soubory mají videokompresi DivX 5.0.1 a audiokompresi MP3. Pokud kodek DivX nemáte, můžete si jej stáhnout ze serveru www.tvfreak.cz. Nové informace o nadcházejícím leteckém dnu CIAF 2003 se budou objevovat na oficiálních stránkách www.airshow.cz
Poslední aktualizace: 4. 2. 2002 Pokud máte připomínky, nebo narazíte na chybu, prosím napište Zpět na homepage www.leteckemotory.cz |