Aviatická pouť 2012

Pardubice, 1.6. - 3.6.2012

autor: Zdeněk Kussior

Tak i v tomto roce proběhl tradiční pardubický letecký den Aviatická pouť Ing. Jana Kašpara. Organizátoři letos umožnili veřejnosti zúčastnit se i pátečních příletů, čehož několik set lidí využilo, včetně mě. Na prakticky prázdné letiště jsem přijel kolem 12:30. V jednom z otevřených úlů byl překvapivě velký Avenger a drobný Bü 181. Nedaleko se odtahovala technika letectva AČR na statickou ukázku mezi úly, na trávě před stojánkou byla už připravena prakticky celá statická ukázka pozemní vojenské techniky.

Počasí bylo neletecké - zataženo, vítr, polovinu času pršelo. A to byl asi i důvod, proč během mého pětihodinového čekání přiletělo jen pár strojů. Postupně to byl německý Phantom, se zhruba 4 průlety, poté bulharská Su-25 předvedla krátkou ukázku, která ovšem potěšila. Škoda, že v sobotu se nic podobného nekonalo. Posledně jsem "hrábě" ve vzduchu viděl na CIAFu před 12 lety. Přistála česká CASA, bulharský Spartan provedl nízký průlet nad fotografy, před ohrádkou s fotografy se vyřádil vrtulník Bell 47 a to bylo asi tak vše zajímavé, co se v pátek do osmnácté hodiny událo. Přílety pár Zlínů, ultralightů a pohyb Boeingů 737 nepočítám.

Mírné páteční zklamání z toho, že další zajímavá technika doletěla až po mém odchodu, kompenzoval večer v centru Pardubic. Trhy, hudba, bramboráky, klobásky, pivo, pardubická skupina Grál společně s tanečnicemi neměla chybu. To vše v rámci slavnosti "Pernštýnská noc".

Nyní k sobotnímu programu. Akce probíhala v podobném duchu, jako v posledních letech. Tedy prokládané čistě letecké ukázky s pozemně-leteckými divadelními ukázkami.

Na zemi byly předvedeny "střípky historie" od první světové, až po vietnamskou válku. První válku ve vzduchu zastupoval Fokker Dr. I a Sopwith 1 1/2 Strutter. Ukázka bojů druhé světové války se samozřejmě neobešla bez letounu Spitfire, tentokrát ve verzi XVI, a letounu P-51 Mustang s charakteristickým zvukem svého motoru Merlin. Škoda, že se neukázal žádný německý, ryze bojový, letoun. Novým tématem bylo napadení Pearl Harbour, kterého se zůčastnilo Zero (přestavba Texanu pro film Tora! Tora! Tora! z roku 1970). Američané se bránili co mohli, ikdyž se jim občas protiletecké kulomety zasekávaly. Taky občas v zápalu boje pálili do vlastních řad, schytal to americký P-40T Kittyhawk, který se vydal bránit přístav proti japonskému Zeru. Bomby a torpéda bouchaly, zdravotní sestry se usmívaly, havajská pohoda.

V bloku druhé světové války vzlétl také už zmíněný Avenger. Člověka vždy překvapí, když vidí takto velké jednomotorové letadlo.

Blok války na korejském poloostrově byl ve znamení seriálu M*A*S*H i s mjr. Houlihanovou a sgt. Klingerem. Raněné přivážel vrtulník Bell 47 a z hora američany provokoval sovětský (polský) MiG-15UTI.

Doba pokročila o 15 až 20 let a v ukázce vietnamské války stříleli američané po vietnamcích a naopak, přijela i Miss Duben (nebo květen, červen?). Z hora situaci jistily dva T-28 Trojan. Mimochodem velmi pěkná letadla. Velká škoda, že se nepovedlo zorganizovat simulovaný souboj, nebo alespoň společný průlet německého Phantomu a rumunského MiG-21, který sice nedoletěl, ani nebyl slibován, ale na propagačních materiálech Aviatické Pouti se objevoval.

Program Aviatické pouti musel být přerušen kvůli narušení vzdušného prostoru ČR. Proti neznámému letounu vzlétla z nedaleké Čáslavi hotovost (L-159). Objekt byl zachycen nad Pardubicemi, dopadl přímo na letiště. Vrtulníky přivezly dva týmy speciálních jednotek, které se jaly neznámý objekt zajistit. Jednalo se zjevně o mimozemské těleso, byli povoláni i muži v černém. Policie ČR, společně s hasiči dorazila do místa dění za 5 minut. To už se ale blížil Mulder a Scullyová, kterým se podařilo navázat kontakt s mimozemšťankami. Situaci rozsekla Veřejná Bezpečnost, která si vzala Muldera i jeho pobočnici, mimozemšťanky si zase vzali muži v černém a program Aviatické pouti mohl pokračovat.

Letectvo AČR letos předvedlo jen zahajovací průlet dvou Gripenů s jednou Alcou, která pak měla i sólo vystoupení. Tedy neobvykle chabá účast, že by předzvěst budoucího vývoje našeho letectva?

Musím zmínit ještě další letové ukázky - Martin Šonka létal s Extrou 330SR jako drak, jinou Extru 330SC po nebi prohnal Petr Kopfstein a konečně akrobatický speciál SBACH 300 kočíroval Marek Hyka. W3A hasil s bambivakem, Flying Bulls odlétali standardně v doprovodu Nightwish, ukázal se L-29 Delfín z Brna. Pro skupinu dvaceti, vlastně i se sólistou a oddělenou miniskupinou celkem asi dvacetipěti Trenérů mám slabost. Je jich plná obloha a vyvolává to nostalgické vzpomínky na Duxford, kde to nebyly Zlíny, ale stroje Spitfire a Mustang. Škoda, že v sobotu byla skupina taková roztřepaná, v neděli už to ale asi dle ohlasů a komentářů bylo v pořádku.

Skoro bych zapomněl na počasí. Takže to bylo v sobotu příjemné. Sice povětšinu času spíše zataženo, ale teplo tak akorát (triko + mikina), spálené krky se letos nekonaly. Nějaké větší problémy s organizací jsem z pohledu diváka, který si zásoby jídla a pití nakoupil už ve městě a taky ve městě parkoval, nezaznamenal. Zaslechl jsem něco o zmatcích v přípravě ukázek a v komunikaci s účinkujícími (kluby vojenské historie), ale to ze své pozice nemohu dále hodnotit.

A co příště? Organizátoři už určitě mají v hlavě nápady na nová divatelní představení. Mým dlouholetým snem zůstává už zmíněný společný let protivníků z proudové éry. Tedy například F-4 vs. MiG-21. To je ale bohužel nesplnitelný sen, jelikož 30.6.2013 německé Phantomy ukončují provoz a pozvání řeckých, nebo tureckých Phantomů do dynamické ukázky se mi nezdá reálné. Nebo co takhle předvést Me 262 od Messerschmidt Stiftung, ukázku války v Afghanistánu za účasti našich Mi-24, Mi-17 a bulharské Su-25. Pokud však platí, že mohou za armádu vystupovat jen speciálně vycvičení display piloti, nevidím takové scénáře reálně. A pak jsou tu samozřejmě finance, na kterých může padnout spousta krásných předváděček.

Tak uvidíme. V mezičase tu máme Dny NATO v Mošnově, které i (a zejména) letos slibují opravdu zajímavou podívanou. CIAF je už trochu mimo mísu, ikdyž je letos mizivá šance, že z Ruska po letech přiletí Striži. Pozornosti bych ještě doporučil slovenský SIAF 2012 na začátku září.

malé náhledy | plná velikost
Takto to vypadalo větší část pátku. Přeháňky, vítr, zima. TBF Avenger TBF Avenger TBF Avenger
Takto to vypadalo větší
část pátku. Přeháňky, vítr, zima.
TBF Avenger TBF Avenger TBF Avenger
TBF Avenger TBF Avenger L-39, odtahování na statiku  
TBF Avenger TBF Avenger L-39, odtahování na statiku
 
       
  F-4 se prozradí na desítky kilometrů dopředu. F-4, dýmem může konkurovat jen MiG-29 F-4
  F-4 se prozradí na desítky
kilometrů dopředu.
F-4, dýmem může konkurovat
jen MiG-29
F-4
F-4 F-4 F-4  
F-4 F-4 F-4  
C-295M C-295M Spotterský koutek nedaleko VIP stanu  
C-295M C-295M Spotterský koutek nedaleko
VIP stanu
 
Su-25 Su-25 Su-25 Su-25
Su-25 Su-25 Su-25 Su-25
Su-25 zalétal krátkou akrobacii, krásný stroj Su-25 Su-25 Su-25
Su-25 zalétal krátkou akrobacii,
krásný stroj
Su-25 Su-25 Su-25
Su-25   Su-25  
Su-25   Su-25  
  C-27    
  C-27    
  Su-25 Su-25 Su-25
  Su-25 Su-25 Su-25
Su-25 Su-25    
Su-25 Su-25    
    Sobotní program začíná  
    Sobotní program začíná  
  RAF    
  RAF    
    Pearl Harbour  
    Pearl Harbour  
  Palba po útočícím Zeru   ... a někdy po vlastním P-40
  Palba po útočícím Zeru   ... a někdy po vlastním P-40
       
       
       
Neidentifikovaný objekt padl na letiště   'Speciální jednotka' zasahuje  
Neidentifikovaný objekt padl
na letiště
  "Speciální jednotka" zasahuje  
Odvahu na otevření talíře nenašli Men in Black Skrz jazykovou bariéru u PČR neuspěli  
Odvahu na otevření talíře
nenašli
Men in Black Skrz jazykovou bariéru u
PČR neuspěli
 
Mulder a Scully dorazili ve velkém stylu      
Mulder a Scully dorazili
ve velkém stylu
     
  VB situaci vyřešila jednou pro vždy    
  VB situaci vyřešila
jednou pro vždy
   
      M*A*S*H
      M*A*S*H
       
       
    T-28 Ufounky ...
    T-28 Ufounky ...
... se infiltrovaly      
... se infiltrovaly      
vojáci Viet Cong   T-28 T-28
vojáci Viet Cong   T-28 T-28
Prázdná hmotnost 4800 kg 'Měnitelná geometrie křídel' Jedna z posledních možností vidět F-4 ve střední Evropě
Prázdná hmotnost 4800 kg "Měnitelná geometrie křídel" Jedna z posledních možností
vidět F-4 ve střední Evropě

Komentáře k této stránce

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /data/www/leteckemotory.cz/www.leteckemotory.cz/article_comments.php on line 210
jméno    kontrolní výpočet 5 + 3 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.


Přístupů od 24. 4. 2002