O webu Bannery a partneři Letecké motory Popisy motorů Teorie a další články Slovník pojmů Časté otázky Srovnání motorů Převaděč jednotek Zajímavé odkazy Literatura Expozice For English readers Ruská letecká výzbroj Popis zbraní Články Pilot Súčka Technik u dopravky Jindřichův Hradec Letecké simulátory Jesenicko 2.0 ZK VFR Objects FSbox - crashboxy Přehled scenérií ČR Poznatky z tvorby Časté problémy s FS Lock On - tutorial Ka-50 Black Shark Ostatní Cyklovýlety Akce & fotky Kalendář akcí Mapa leteckým muzeí Letecké dny v ČR/SR Letecké dny a akce Aviatická pouť 2010 Aviatická pouť 2012 CIAF 2000 CIAF 2002 CIAF 2003 CIAF 2004 CIAF 2005 CIAF 2006 CIAF 2007 IFD 2008 Přerov 2005 Přerov 2006 Flying Rhino 2005 Flying Rhino 2007 Flying Rhino 2008 Flying Rhino 2009 Ramstein Rover 2012 Náměšť, Hradec 95/6 Náměšť 1995 a 1996 Náměšť 2006 Mošnov 1989 Den NATO 2006 Den NATO 2007 Dny NATO 2008 Dny NATO 2012 Čáslav 2007 Sliač 1964 Sliač 2003 Sliač 2005 Národné let. dni 2007 Malacky 2009 CSIAF 1992 Le Bourget 2007 RIAT 2009 TLP 2008 Duxford 2008 Kecskemét 2008 Kecskemét 2010 Airpower 2009 NTM 2009 Radom 2013 Cihelna 2006 Cihelna 2007 Cihelna 2010 Cihelna 2012 Den Pásovce 2009 Den Pásovec 2010 Kbely Bílý Potok Olomouc Neředín Králíky, tvrz Bouda Lešany Vyškov AirPark Zruč TM Brno Krakow 2013 Muz. Orla Bialego Świdnica Košice SPSL 2008 Messerschmitt Stif. Schleißheim Cottbus Gatow Peenemünde Sinsheim Gatčina NASM Castle Air Museum Hill Aerospace Museum Pacific Air Museum USS Hornet Planes of Fame Cradle of Aviation Kennedy Space Center Midland Museum of Flight USS Interpid Hendon De Havilland Museum Le Bourget Museum Linköping Aeroseum Ängelholm Moskva Siem Reap Bukurešť War Remnants Museum Rimini Caproni Automoto Autosalon 2005 AUTOTEC 2008 Ecce Homo 2005 Ecce Homo 2006 Ecce Homo 2007 Ecce Homo 2008 Ecce Homo 2009 FMX Brno 2010 Fotky z letů Let nad Jeseníky I Let nad Jeseníky II Let v Piper L4J Praha - Chania 2007 Ostatní Priessnitzův pohár 07 Delfín OK-ATS JAS-39 Gripen Panorama Medlánky 24.2.2008 Depozit TM Brno Dargen Ignis Brunensis 2008 aukce Mariánské Láz. California agric. mus. Petroleum museum Možnosti webu

Switch to English Přidat k oblíbeným Verze pro tisk
Spřátelené weby
L-39 Výcvikový systém ATM Online www.airbase.cz www.militarybox.cz Československá PVO další odkazy


Aviatická pouť 2012

Pardubice, 1.6. - 3.6.2012

autor: Zdeněk Kussior

Tak i v tomto roce proběhl tradiční pardubický letecký den Aviatická pouť Ing. Jana Kašpara. Organizátoři letos umožnili veřejnosti zúčastnit se i pátečních příletů, čehož několik set lidí využilo, včetně mě. Na prakticky prázdné letiště jsem přijel kolem 12:30. V jednom z otevřených úlů byl překvapivě velký Avenger a drobný Bü 181. Nedaleko se odtahovala technika letectva AČR na statickou ukázku mezi úly, na trávě před stojánkou byla už připravena prakticky celá statická ukázka pozemní vojenské techniky.

Počasí bylo neletecké - zataženo, vítr, polovinu času pršelo. A to byl asi i důvod, proč během mého pětihodinového čekání přiletělo jen pár strojů. Postupně to byl německý Phantom, se zhruba 4 průlety, poté bulharská Su-25 předvedla krátkou ukázku, která ovšem potěšila. Škoda, že v sobotu se nic podobného nekonalo. Posledně jsem "hrábě" ve vzduchu viděl na CIAFu před 12 lety. Přistála česká CASA, bulharský Spartan provedl nízký průlet nad fotografy, před ohrádkou s fotografy se vyřádil vrtulník Bell 47 a to bylo asi tak vše zajímavé, co se v pátek do osmnácté hodiny událo. Přílety pár Zlínů, ultralightů a pohyb Boeingů 737 nepočítám.

Mírné páteční zklamání z toho, že další zajímavá technika doletěla až po mém odchodu, kompenzoval večer v centru Pardubic. Trhy, hudba, bramboráky, klobásky, pivo, pardubická skupina Grál společně s tanečnicemi neměla chybu. To vše v rámci slavnosti "Pernštýnská noc".

Nyní k sobotnímu programu. Akce probíhala v podobném duchu, jako v posledních letech. Tedy prokládané čistě letecké ukázky s pozemně-leteckými divadelními ukázkami.

Na zemi byly předvedeny "střípky historie" od první světové, až po vietnamskou válku. První válku ve vzduchu zastupoval Fokker Dr. I a Sopwith 1 1/2 Strutter. Ukázka bojů druhé světové války se samozřejmě neobešla bez letounu Spitfire, tentokrát ve verzi XVI, a letounu P-51 Mustang s charakteristickým zvukem svého motoru Merlin. Škoda, že se neukázal žádný německý, ryze bojový, letoun. Novým tématem bylo napadení Pearl Harbour, kterého se zůčastnilo Zero (přestavba Texanu pro film Tora! Tora! Tora! z roku 1970). Američané se bránili co mohli, ikdyž se jim občas protiletecké kulomety zasekávaly. Taky občas v zápalu boje pálili do vlastních řad, schytal to americký P-40T Kittyhawk, který se vydal bránit přístav proti japonskému Zeru. Bomby a torpéda bouchaly, zdravotní sestry se usmívaly, havajská pohoda.

V bloku druhé světové války vzlétl také už zmíněný Avenger. Člověka vždy překvapí, když vidí takto velké jednomotorové letadlo.

Blok války na korejském poloostrově byl ve znamení seriálu M*A*S*H i s mjr. Houlihanovou a sgt. Klingerem. Raněné přivážel vrtulník Bell 47 a z hora američany provokoval sovětský (polský) MiG-15UTI.

Doba pokročila o 15 až 20 let a v ukázce vietnamské války stříleli američané po vietnamcích a naopak, přijela i Miss Duben (nebo květen, červen?). Z hora situaci jistily dva T-28 Trojan. Mimochodem velmi pěkná letadla. Velká škoda, že se nepovedlo zorganizovat simulovaný souboj, nebo alespoň společný průlet německého Phantomu a rumunského MiG-21, který sice nedoletěl, ani nebyl slibován, ale na propagačních materiálech Aviatické Pouti se objevoval.

Program Aviatické pouti musel být přerušen kvůli narušení vzdušného prostoru ČR. Proti neznámému letounu vzlétla z nedaleké Čáslavi hotovost (L-159). Objekt byl zachycen nad Pardubicemi, dopadl přímo na letiště. Vrtulníky přivezly dva týmy speciálních jednotek, které se jaly neznámý objekt zajistit. Jednalo se zjevně o mimozemské těleso, byli povoláni i muži v černém. Policie ČR, společně s hasiči dorazila do místa dění za 5 minut. To už se ale blížil Mulder a Scullyová, kterým se podařilo navázat kontakt s mimozemšťankami. Situaci rozsekla Veřejná Bezpečnost, která si vzala Muldera i jeho pobočnici, mimozemšťanky si zase vzali muži v černém a program Aviatické pouti mohl pokračovat.

Letectvo AČR letos předvedlo jen zahajovací průlet dvou Gripenů s jednou Alcou, která pak měla i sólo vystoupení. Tedy neobvykle chabá účast, že by předzvěst budoucího vývoje našeho letectva?

Musím zmínit ještě další letové ukázky - Martin Šonka létal s Extrou 330SR jako drak, jinou Extru 330SC po nebi prohnal Petr Kopfstein a konečně akrobatický speciál SBACH 300 kočíroval Marek Hyka. W3A hasil s bambivakem, Flying Bulls odlétali standardně v doprovodu Nightwish, ukázal se L-29 Delfín z Brna. Pro skupinu dvaceti, vlastně i se sólistou a oddělenou miniskupinou celkem asi dvacetipěti Trenérů mám slabost. Je jich plná obloha a vyvolává to nostalgické vzpomínky na Duxford, kde to nebyly Zlíny, ale stroje Spitfire a Mustang. Škoda, že v sobotu byla skupina taková roztřepaná, v neděli už to ale asi dle ohlasů a komentářů bylo v pořádku.

Skoro bych zapomněl na počasí. Takže to bylo v sobotu příjemné. Sice povětšinu času spíše zataženo, ale teplo tak akorát (triko + mikina), spálené krky se letos nekonaly. Nějaké větší problémy s organizací jsem z pohledu diváka, který si zásoby jídla a pití nakoupil už ve městě a taky ve městě parkoval, nezaznamenal. Zaslechl jsem něco o zmatcích v přípravě ukázek a v komunikaci s účinkujícími (kluby vojenské historie), ale to ze své pozice nemohu dále hodnotit.

A co příště? Organizátoři už určitě mají v hlavě nápady na nová divatelní představení. Mým dlouholetým snem zůstává už zmíněný společný let protivníků z proudové éry. Tedy například F-4 vs. MiG-21. To je ale bohužel nesplnitelný sen, jelikož 30.6.2013 německé Phantomy ukončují provoz a pozvání řeckých, nebo tureckých Phantomů do dynamické ukázky se mi nezdá reálné. Nebo co takhle předvést Me 262 od Messerschmidt Stiftung, ukázku války v Afghanistánu za účasti našich Mi-24, Mi-17 a bulharské Su-25. Pokud však platí, že mohou za armádu vystupovat jen speciálně vycvičení display piloti, nevidím takové scénáře reálně. A pak jsou tu samozřejmě finance, na kterých může padnout spousta krásných předváděček.

Tak uvidíme. V mezičase tu máme Dny NATO v Mošnově, které i (a zejména) letos slibují opravdu zajímavou podívanou. CIAF je už trochu mimo mísu, ikdyž je letos mizivá šance, že z Ruska po letech přiletí Striži. Pozornosti bych ještě doporučil slovenský SIAF 2012 na začátku září.

malé náhledy | plná velikost

Takto to vypadalo větší
část pátku. Přeháňky, vítr, zima.


TBF Avenger


TBF Avenger


TBF Avenger


TBF Avenger


TBF Avenger


L-39, odtahování na statiku



 


 


 


 


 


 


F-4 se prozradí na desítky
kilometrů dopředu.


F-4, dýmem může konkurovat
jen MiG-29


F-4


F-4


F-4


F-4


 


C-295M


C-295M


Spotterský koutek nedaleko
VIP stanu


 


Su-25


Su-25


Su-25


Su-25


Su-25 zalétal krátkou akrobacii,
krásný stroj


Su-25


Su-25


Su-25


Su-25


 


Su-25


 


 


C-27


 


 


 


Su-25


Su-25


Su-25


Su-25


Su-25


 


 


 


 


Sobotní program začíná


 


 


RAF


 


 


 


 


Pearl Harbour


 


 


Palba po útočícím Zeru


 


... a někdy po vlastním P-40


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Neidentifikovaný objekt padl
na letiště


 


"Speciální jednotka" zasahuje


 


Odvahu na otevření talíře
nenašli


Men in Black


Skrz jazykovou bariéru u
PČR neuspěli


 


Mulder a Scully dorazili
ve velkém stylu


 


 


 


 


VB situaci vyřešila
jednou pro vždy


 


 


 


 


 


M*A*S*H


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


T-28


Ufounky ...


... se infiltrovaly


 


 


 


vojáci Viet Cong


 


T-28


T-28


Prázdná hmotnost 4800 kg


"Měnitelná geometrie křídel"


Jedna z posledních možností
vidět F-4 ve střední Evropě

Komentáře k této stránce
jméno    kontrolní výpočet 4 + 5 =           
Není možné vkládat odkazy začínající http://, použijte h**p://.
Všechny položky formuláře jsou povinné. Nevhodné příspěvky budou bez varování mazány.


Přístupů od 24. 4. 2002