|
|
|
|
J35J Draken v areálu bývalého vojenského letiště u Ängelholmu (základna F10) |
Hirth Motoren HM 504A-2 |
HM 504A-2, motor poháněl sportovní-cvičný letoun Klemm Kl 35 Sk 15 |
HM 504A-2, čtyřválcový invertní motor |
|
|
|
|
Rolls Royce Merlin 24 |
Rolls Royce Merlin 24 |
Rolls Royce Merlin 24 |
Rolls Royce Merlin 24 |
|
|
|
|
STWC-3 (švédská kopie motoru Twin Wasp) |
STWC-3 (švédská kopie motoru Twin Wasp) |
STWC-3 (švédská kopie motoru Twin Wasp) |
FFVS J22 |
|
|
|
|
FFVS J22 |
FFVS J22 |
RM 1 (de Havilland Goblin) |
RM 1 (de Havilland Goblin) |
|
|
|
|
RM 1, elektrický startér |
RM 1, hořák jedné ze šestnácti spalovacích komor, palivová tryska je vytažena. |
RM 1, turbínové lopatky ve stromečkovém závěsu. Přetížení na konci lopatek je při plných otáčkách 35000 G. |
RM 1, přívod paliva k palivové trysce |
|
|
|
|
RM 1 (de Havilland Goblin) |
RM 2B (de Havilland Ghost 50) |
RM 2B (de Havilland Ghost 50) |
RM 2B (de Havilland Ghost 50), výr.č. 5064 |
|
|
|
|
RM 2B (de Havilland Ghost 50) |
RM 2B, palivové čerpadlo |
RM 2B, detail hořáku, palivová tryska není nainstalována. Ve spodní části plamence je otvor pro průšlehovou trubku |
RM 2B (de Havilland Ghost 50) |
|
|
|
|
RM 2B (de Havilland Ghost 50) |
RM 2B, palivové trysky uvnitř stabilizátorů plamene v komoře přídavného spalování. |
RM 2B (de Havilland Ghost 50) |
RM 2B (de Havilland Ghost 50) |
|
|
|
|
RM 2B (de Havilland Ghost 50) |
RM 2B, regulace průřezu výstupní trysky je prováděna dvěma klapkami |
RM 2B, zdvojený vstup stlačeného vzduchu do spalovací komory, mezi dvěma vzduchovými kanály je umístěna palivová tryska. |
J29F Tunnan |
|
|
|
|
RM 6C |
Motory o podobném tahu, ale výrazně odlišné hmotnosti. Technologicky tyto motory od sebe dělí přes 30 let |
RM 6C |
RM 6C |
|
|
|
|
Startér motoru RM 6C. Do spalovací komory startéru se přivádí Isopropylnitrát, spaliny jsou pak několika otvory v ucpávce hnány na lopatky turbíny. |
RM 6C, vlevo turbína startéru |
RM 6C |
RM 6C |
|
|
|
|
RM 6C, detail hořáku a palivové trysky. |
RM 6C |
RM 6C, lopatky turbíny |
RM 6C |
|
|
|
|
RM 6C |
RM 6C, prodlužovací roura je u tohoto motoru (resp. na tomto letounu) extrémně dlouhá. Celková délka motoru tak překračuje 8 metrů. |
RM 6C |
RM 6C |
|
|
|
|
RM 6C |
RM 6C, tepelná izolace prodlužovací roury. Materiál mezi zvlněnými je pravděpodobně nějaký typ kamenné vlny. |
RM 6C |
RM 6C, v levé části je palivové potrubí a trysky přídavného spalování. Vpravo jsou prstence stabilizátorů plamene. |
|
|
|
|
RM 6C |
Nejrozšířenější motory švédských armádních letounů |
Servicebil 405 |
Servicebil 405 |
|
|
|
|
Rolls-Royce Gnome |
Rolls-Royce Gnome |
Rolls-Royce Gnome |
Rolls-Royce Gnome |
|
|
|
|
Agusta Bell 204 (Hkp3B) |
J35J Draken |
30 mm kanón M-55 ADEN z letounu Saab J35J Draken |
M-55 ADEN |
|
|
|
|
M-55 ADEN |
Příďová část letounu Saab J35J Draken, přední podvozková šachta |
Pilotní sedadla používaná na švédských letounech |
Radiovybavení z letounu Hawker Hunter |
|
|
|
|
SF37 Viggen |
SF37 Viggen |
Výstupní trysky letounů Gripen a Viggen téměř nesnesou srovnání. Stejně tak i výkon obou motorů - 80 a 125 kN |
Pomocná jednotka (APU) |
|
|
|
|
Pomocná jednotka (APU) |
Pomocná jednotka (APU) |
Saab J35J Draken |
Palubní deska J35D Draken |
|
|
|
|
Saab J35J Draken |
RM 9 (Turboméca Aubisque) |
RM 9, dvouproudový motor o tahu 7,28 kN |
RM 9 |
|
|
|
|
RM 9 |
RM 9 |
RM 9 |
RM 9, přívod paliva je pomocí vstříkovacího kroužku, který rotuje společně s hřídelí motoru. |
|
|
|
|
RM 9, kolem hřídele jdou pěkně vidět labyrintové ucpávky. |
RM 9 |
RM 9 |
RM 12 z letounu Jas-39 Gripen |
|
|
|
|
RM 9 |
JAS-39A Gripen |
Lycoming O-435-A |
Lycoming O-435-A |
|
|
|
|
SAAB 91B Safir (Sk50B) |
Tunnan, označení létající sud vcelku sedí. |
|
Bristol Bloodhound II (Rb68) |
|
|
|
Bristol Bloodhound II (Rb68) |
Cvičný cíl CT 20 |
Cvičný cíl CT 20 |